‘Hé,’ denk ik, ‘dat heb ik niet goed gedaan. Jeetje, hoe kan dat nou, wat stom weer!’. Ja, als ondernemer kan je zo maar te maken krijgen met wat social media perikelen om zo maar te zeggen 😊

 

Leuk om weer iets nieuws te doen

Twee weken geleden heb ik een Masterclass gevolgd over Reels, je kent ze misschien wel, die grappige filmpje op Instagram. Ik werd gelijk enthousiast en mijn creatieve brein begon ook al allerlei ideetje omhoog te ploppen. Dus een paar dagen later m’n eerste Reel opgenomen. Leuk ook om weer eens iets nieuws te proberen.

En echt, ik heb nog nooit zo gelachen om mezelf. Ik had iets bedacht met dat ik in beeld zou springen, maar dat moest dan ook gelijk met de start van het muziekje. Nou, je snapt het al, dat heeft een paar takes nodig gehad om dat voor elkaar te krijgen. Maar het was gelukt en trots plaatste ik de Reel op Instagram.

 

Ging het toch niet goed

Maar jee, er was iets niet goed gegaan, ik had dat filmpje wel opgenomen via Reels, maar op een of andere manier als gewone post op Instagram geplaatst en niet als een Reel …

En ik kan me voorstellen dat je nu denkt, wat maakt dat nou eigenlijk uit. Tsja, daar zit dan weer een marketingmechanisme achter. Een Reel wordt namelijk niet alleen aan je volgers getoond, maar ook voorgesteld aan niet-volgers om te bekijken. Daardoor is je bereik vele malen groter.

Enneh … ben je nieuwsgierig geworden naar het filmpje, dan kan je ‘m hier bekijken.

 

De positieve kant ervan

Wat dan wel weer leuk was, is dat deze post heel goed werd bekeken en ik daar ook hele leuke opmerkingen op kreeg. De eerste opmerking was bijvoorbeeld ‘Jeetje, wat leuk gedaan zeg!’ En ja, wat antwoord ik? In plaats van dat ik gewoon zeg, “Ja leuk hè, dank je’, kom ik met een verhaal dat ik het eigenlijk helemaal niet goed heb gedaan en de Reel nu helemaal geen Reel is (als je het allemaal nog kan volgen). ‘O, antwoordt ze, nou, ik vind ‘m evengoed leuk’.

Dat zetten me weer even met 2 voeten op de grond. Ze had natuurlijk gelijk! Want waar hebben we het eigenlijk over. Ik maakte met mijn gedachten er een soortement van drama van over hoe stom het was dat ik dat verkeerd had gedaan, terwijl de uitwerking toch echt wel oké was.

 

Herken je dat kritische stemmetje?

En zo werkt dat met je brein. Van oudsher is die gewend om je eerder wat negatief over jezelf te laten denken, dan positief. Dan komt er zo’n kritisch stemmetje omhoog die je vertelt dat je het niet goed hebt gedaan, dat het beter kon, dat je een hele stomme fout hebt gemaakt, niet goed hebt opgelet of helemaal verkeerd bezig bent geweest. Herken je dat?

En wat heb je eigenlijk aan dit soort gedachten? Met zo’n gedachte duw je jezelf iedere keer een stukje dieper naar beneden en daalt je zelfvertrouwen. Echt niet handig dus!

 

Een mooie tegenhanger

Een mooie oefening hiervoor is dan ook de spiegelaffirmatie zoals ik die noem. Met de meest eenvoudige zin die je je maar kunt bedenken, maar voor velen zo ontzettend moeilijk uit te spreken. Je gaat voor de spiegel staan en zegt een aantal keer achter elkaar ‘Ik hou van mezelf’.

Ik weet van mijn coachklanten dat ze het vaak raar vinden om dat te doen, wat lacherig ervan worden en het dan bijvoorbeeld eerst tegen zichzelf zeggen zonder in een spiegel te kijken. En dat is natuurlijk ook prima, als je er maar mee begint. Want echt, je zult zien dat hoe vaker je dit tegen jezelf zegt, hoe meer je het gaat geloven. Je maakt hiermee namelijk een nieuwe verbinding aan in je brein.

Heb je gelijk een mooie tegenhanger voor dat kritische stemmetje, zal je zien dat die steeds minder van zich laat horen 😊

 

Wil je meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze voortaan in je mailbox

Leave a Reply