Miriam Dijst Coaching
durf jij deze uitdaging aan

“Hé, hoe gaat het met jou Piet” hoor ik ineens achter me zeggen terwijl ik bij ons in het dorp loop. De ander antwoordt terug “Best hoor, dit is toch heerlijk, lekker genieten, beetje wandelen, heerlijk die zon”.

En ja, zo is het op dit moment. Waar de een fluitend deze tijd doorkomt, is een ander extra hard aan het werk en durft weer een ander eigenlijk geen boodschappen meer te doen. Zo ervaren we deze ‘corona-tijd’ allemaal op onze eigen manier. En dat heeft niet alleen te maken met hoe onze situaties van elkaar verschillen, maar ook met hoe je hiermee in je hoofd omgaat, je gedachten dus.

 

Onbewuste spanningen in je lijf

Wat mij bijvoorbeeld regelmatig opvalt is dat mensen toch onderhuids spanningen door deze periode hebben, maar zichzelf als het ware willen geruststellen. Dan hebben ze eerst een verhaal tegen me over hoe het gaat en daaruit blijkt dat ze het best lastig vinden. Het thuis werken bijvoorbeeld, het gemis aan sociale contacten en het missen van de sportclubs, festivals en andere evenementen. En dan eindigen deze gesprekken met uitspraken als ‘Maar ja, het is nu eenmaal zoals het is, het is niet anders, we moeten het er toch mee doen’.

En prima, daar kan je jezelf rustig mee houden. Alleen, en daar komt ie, betekent het dat je hiermee eigenlijk niet naar je emoties van dat moment durft te kijken. Ondanks de kalmerende woorden die je tegen jezelf zegt, gaat deze emotie daarmee niet uit je lijf. Sterker nog, je voedt die emotie door het op die manier weg te duwen en er niet naar te willen kijken. Dus bij het minste of geringste komt deze toch weer naar boven.

Dat kan zich bijvoorbeeld uiten in een irritatie naar je partner die zomaar uit de lucht komt vallen, in een terechtwijzing naar iemand waarvan je vindt dat die niet genoeg afstand van je houdt of in een stoel zitten mokken omdat je van alles baalt doordat je niet weet hoe lang dit alles nog gaat duren.

 

Naar de emotie durven kijken

Op het moment dat je naar de onderliggende emotie durft te kijken en daar niet helemaal in gaat zitten, maar als het ware van een afstandje ernaar kijkt, zal je merken dat je meer begrip krijgt voor jezelf. Dat je jezelf kunt toestaan dat je die emotie voelt. En op het moment dat je dat kunt, zal je ook merken dat die emotie langzamerhand minder wordt.

 

Onze gedachten

Wat ik net al vertelde, het gaat eigenlijk altijd over onze gedachten over een situatie. Die gedachten zorgen voor de bijbehorende emotie. Dus wanneer je bijvoorbeeld denkt, ‘Hoe zal het straks in de supermarkt zijn, zal je zien dat ik weer zo’n oud vrouwtje tegenkom die helemaal geen afstand houdt, dan moet ik haar weer duidelijk maken dat het niet klopt dat ze niet oplet, kijkt ze me natuurlijk weer boos aan en dan is het boodschappen doen voor mij alweer verpest ….’.

Een heel scenario dus wat zich in je hoofd afspeelt, met alle bijbehorende spanningen die hiermee in je lichaam worden opgeroepen.

 

Waar je achter kunt komen

Op het moment dat je naar jezelf durft te kijken wat de emotie hierachter is, zou het zomaar kunnen zijn dat je op boosheid uitkomt. Je voelt je boos omdat mensen jou niet de ruimte geven die je nodig hebt, of dat je niet gezien wordt, of wat het bij jou ook zou kunnen zijn. Nu je dat weet, kan je de volgende keer misschien relaxter naar de supermarkt, omdat je nu weet dat het niet zozeer met dat oude vrouwtje te maken heeft, maar meer met jouw eigen gevoelens over de situatie die gevoed worden door je gedachten.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat op het moment dat je niét zegt ‘Nou, het zal straks allemaal wel weer goed komen’ (jezelf gerust stellen dus), maar naar de onderliggende emotie durft te kijken, je dan ook tot een oplossing kan komen wat je nodig hebt om op een andere manier met de situatie om te gaan.

Best even moeilijk, maar probeer het gewoon eens uit. Ontdek maar eens bij jezelf of er bij jou een onderliggende emotie zit op het moment dat je jezelf hoort zeggen ‘Ja, het is nou eenmaal wat het is, we moeten het ermee doen’. Ik ben benieuwd waar je op uitkomt en wat je er dan mee kunt.

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een meer ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!

 

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens in en ontvang 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mailadres