Vast wel herkenbaar voor je. Je neemt je voor om vandaag iets te doen, maar toch komt het er niet van. Je bent er te moe voor, hebt er geen zin in, vindt het eigenlijk niet zo leuk om te doen, lijkt het je bij nader inzien best ingewikkeld of heb je het idee dat je dat in alle rust moet kunnen doen en die rust heb je momenteel niet. En dan denk je ‘Ach, komt morgen wel …’

 

Als een zwaard van Damocles

En dan is het morgen, zal je zien, begint dat hele riedeltje met al die excuses weer van voor af aan… Zo stel je het iedere dag opnieuw weer uit, maar onderhand hangt het wel als een zwaard van Damocles boven je hoofd. Je bent er in werkelijkheid dus helemaal niet mee bezig, maar des te meer in je hoofd.

Zo heb ik een coachklant gehad die de hele dag aan het bedenken was wanneer ze een ontspanningsoefening van 2 minuten het beste kon doen. Iedere keer als het moment daar was, had ze een excuus om het toch maar niet te doen. Zo had ze dit aan het eind van de dag nog steeds niet gedaan, maar was ze daar in haar hoofd wel al tig keer mee bezig geweest. En niets is vermoeiender dan dat.

 

Het onbewuste voordeel om dingen uit te stellen

En wat levert je dit nou op? Want hoe gek het ook klinkt, in principe wil je het niet steeds uitstellen, maar doe je het toch. Dat betekent dat het je iets oplevert op een of andere manier. Zo kan het bijvoorbeeld tijdelijk een vermindering van stress opleveren door er niet aan te beginnen. Of dat je de confrontatie uitstelt met erachter te komen dat je het niet kunt of weet, of niet goed genoeg kunt.

 

Het grote nadeel

Alleen is het grote nadeel van alles steeds maar uitstellen, dat je hoofd overvol gaat aanvoelen, je to-do-lijst steeds langer wordt en je zo op een gegeven moment het overzicht mist. En dat leidt uiteindelijk weer tot stress. En dan heb ik het nog niet een over die vervelende emoties die je kunt voelen door het niet te doen. Denk daarbij maar aan schuldgevoel, schaamte, spijt, teleurstelling in jezelf of een moedeloos gevoel.

Daarom de volgende stappen om weer inzicht en overzicht te krijgen en dat eindeloze uitstellen tegen te gaan.

 

Stap 1: Deel een grote taak op in kleine deeltaken

Op die manier zal je merken dat het veel makkelijker wordt om aan een taak te beginnen. En de deeltaken mogen echt heel klein zijn, al is het 5 minuten werk. Je brein wordt daar enthousiast van, dat is te overzien en maakt het je makkelijker om er ook echt aan te beginnen.

 

Stap 2: Maak een planning en stel prioriteiten

Plan de deeltaken vervolgens in in je agenda. Stel dan ook de juiste prioriteiten. In eerste instantie zal je misschien denken dat alles belangrijk is om die dag of in een bepaalde week te doen, maar klopt dat inderdaad? Kijk daarom eerst eens of je een volgorde kunt aanbrengen met welke van de kleinere taken je eerst moet beginnen en welke daarna. Dat kan je op die manier ook meenemen in je planning.

 

Stap 3: Ga na of je planning realistisch is

Nu je je prioriteiten hebt bepaald en je deeltaken hebt ingepland, kun je nagaan of je planning ook haalbaar is. Vooral perfectionistisch ingestelde mensen denken dat ze veel meer in één dag kunnen doen dan in de praktijk te realiseren is.

Om een realistische planning te maken, zet je in je agenda niet alleen wat je die dag wilt doen, maar ook van hoe laat tot hoe laat. Je plant dus hoeveel tijd je hiervoor nodig denkt te hebben. En doe dit vooral de eerste keer met een goede tijdspeling. Op een gegeven moment krijg je steeds beter inzicht in hoe lang je ergens mee bezig bent en wordt je planning steeds realistischer.

En ja, dan is de volgende stap natuurlijk het doen 😊

Succes!

Wil je voortaan mijn blogs automatisch ontvangen?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang iedere week mijn volgende blog in je mailbox

Leave a Reply