Miriam Dijst Coaching
van moeten naar mogen

Als je een dag gaat letten op hoe vaak je het woord ‘moeten’ gebruikt, zal je tot de ontdekking komen dat dat vaker is dan je had verwacht. Het lastige hiervan is, dat je jezelf hiermee een druk oplegt en je ook nog eens klem zet in het vinden van nieuwe oplossingen. Je bent dan zo in een bepaalde richting aan het denken, dat andere mogelijkheden of oplossingen niet eens meer bij je naar boven kunnen komen.

 

Ik weet alles over moeten

Zo dacht ik laatst ineens aan een periode in m’n leven die alweer ver achter me ligt. Ik was 18 jaar en zat toen op een school in Leiden. Afhankelijk van de treinverbinding, had ik per dag zo’n 2 tot 3 uur reistijd. En juist in die periode ging ik ‘ineens’ last krijgen van hyperventilatie. Achteraf gezien kwam dat door pure stress. Het reizen brak mij op en ook het iedere dag vroeg op terwijl ik van nature geen ochtendmens ben. En dat in combinatie met de lange lesdagen en het huiswerk waar ik tot ’s avonds laat mee bezig was.

En die hyperventilatie uitte zich met name tijdens de treinreizen. Vanwege de schooltijden reisde ik altijd in de spits, dan was het super druk, kreeg ik het benauwd en dacht ik dat ik flauw zou gaan vallen. Ik kon toen maar aan 1 ding denken en dat was ‘Ik wil weg hier, ik wil eruit’. Maar gelijk daar achteraan ‘Dat kan niet, want ik moet naar school’. En alleen al zo’n gedachte zorgt ervoor dat de spanning in mijn lijf nog verder opliep. Best lastig dus!

 

Je hebt altijd een keuze

En hoe gek het misschien ook klinkt, maar pas jaren later besefte ik dat je altijd een keuze hebt. Zelfs op momenten dat het niet zo lijkt en het niet zo voelt. Ik had bijvoorbeeld tussendoor kunnen uitstappen om bij te komen, mijn ademhaling weer rustig te krijgen en de volgende trein verder pakken. Dan maar wat later op school. En zo zijn er nog wel een aantal mogelijkheden.

 

Hoe je moeten in mogen verandert

Op het moment dat je merkt dat je vast blijft zitten in ‘moeten’, wordt je daar dan bewust van. Dat is als eerste belangrijk. Pas wanneer je je ergens bewust van bent, kan je het veranderen. Dus wanneer je jezelf ‘moeten’ hoort zeggen of denken, vervang dit daarna dan door het woord ‘mogen’.

Ik mag 3x per week naar de sportschool, ik mag boodschappen doen, ik mag naar die verjaardag ….

Het mag, het moet dus niet. Je kunt het een keer anders doen of zelfs helemaal niet doen. Hiermee haal je de druk er vanaf en dat maakt dat je tot andere oplossingen en mogelijkheden kunt komen.

Dan kan je bijvoorbeeld een keertje minder naar de sportschool gaan, een weekje helemaal niet of een lekkere wandeling maken in plaats van naar de sportschool. Laat je je boodschappen een keer bezorgen of een pizzakoeriertje langskomen. Zeg  je een verjaardag een keer af als je daar te moe voor bent ….

Je zult merken dat je daardoor gelijk minder stress ervaart. En door het bepalen van je eigen keuze, je de dingen ook nog eens veel leuker gaat vinden om te doen en er dus niet meer als een berg tegenop ziet!

 

P.S. Ervaar jij veel dingen als moeten en merk je dat je daardoor al een tijdje last hebt van stressklachten? Dan is een gratis stress-analyse misschien iets voor jou!

 

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens in en ontvang 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mailadres