Het is 8 uur ’s avonds, ik heb mijn yogamatje uitgerold naast mijn bed, dat past allemaal net aan. Ik begin eerst met wat ‘renbewegingen’ op het matje en mijn kettlebell ligt klaar om daarna nog een aantal squat-setjes te doen. Ook mijn laptop ligt klaar, want na het ‘sportieve’ gedeelte ga ik verder met een yogachallenge van 30 dagen waarvoor ik me had aangemeld.

De challenge is van een of andere Amerikaanse yogajuf en de 30 dagen zijn inmiddels al lang afgelopen en ik ben ergens halverwege 😊. Maar oké, ik ben in ieder geval bezig en daar gaat het tenslotte om.

 

Wat is de wereld toch veranderd

En dan, ineens hoor ik mijn oudste zoon boven op zijn zolderkamer een wat hilarisch deuntje op de keyboard starten. Sinds een paar weken probeert hij zich de keyboard eigen te maken, een soort coronavermaak kan je het noemen. Mijn andere zoon, in zijn kamer naast mij, is vrolijk lachend en pratend aan het facetimen met vrienden. En mijn jongste zoon hoor ik nog net geen diepe zucht slaken als hij zijn online les inhaalt van zijn studie, omdat hij zich vanochtend zomaar een keer verslapen had. Vanuit de woonkamer beneden, klinken de gitaarriedeltjes van mijn man. Blijkbaar net even geen interessant item op het journaal …

 

Wil je meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze voortaan in je mailbox

En dan werkt dit alles ineens zo op mijn lachspieren …
Hoe anders was dit allemaal een jaar geleden, wat leven we op dit moment toch in een vreemde wereld.

Maar goed, terug naar de realiteit, we moeten het hiermee doen en het is zoals het is. Ik ben al blij dat iedereen in huis zich tot nu toe nog vermaakt en daarbij ook nog eens tijd voor zichzelf neemt. Kijken dus wat zij voor zichzelf nodig hebben om er het beste te van te maken, ook al zitten we door de lockdown en de avondklok alweer weken op elkaars lip.

 

Self-care uurtje

Even terug dus naar dat uurtje ’s avonds, dat ik even helemaal op mezelf kan zijn. Een stukje me-time dus, of nog mooier, wat ik afgelopen week tijdens een coachgesprek van een van mijn coachklanten hoorde, een self-care uurtje. De ene keer doe ik wat krachtoefeningen, dan yoga, een ontspanningsoefening of meditatie of ik lees een tijdschrift of boek. En ik eindig vaak met het noteren van de positieve momentjes van de dag. Dat geeft me gelijk ook een goed en dankbaar gevoel.

Er zijn hele programma’s voor en boeken over geschreven over hoe je die self-care momenten kunt invullen. De bekendste is waarschijnlijk wel het boek Miracle Morning. En zoals de titel al verraadt, het gaat dus om de invulling in de ochtend. En dat heb ik wel eens geprobeerd, maar echt, dat lukt mij niet. Ik ben gewoon geen ochtendmens, dus om 5 uur ’s ochtends opstaan vind ik helemaal niets.

 

Ochtend- of avondmens

En natuurlijk, het beeld van ‘s ochtends yoga doen in de serre terwijl iedereen nog op bed ligt, ruimte genoeg om te bewegen en dan de zon die langzaam opkomt, zie ik helemaal voor me en lijkt me fantastisch. En ik heb het ook wel eens geprobeerd, maar het past niet bij me. Bij het mediteren viel ik gewoon weer in slaap en ik voelde me de hele dag moe in plaats van energiek. Zal met je bioritme te maken hebben of zoiets 😊

Het is dan niet handig om te blijven hangen in dat ik geen ochtendmens ben, dat het voor mij niet werkt, dat ik er alleen maar moe van wordt etc. Nee, wanneer je dit herkent, vraag jezelf dan af hoe het wél kan wanneer je iets graag wilt. Hoe gaat het je lukken op jouw manier en wat heb je daarvoor nodig? Zo kom je tot verrassende mogelijkheden en oplossingen.

 

Hoe je in de actiestand komt

Zo ben ik tot dit avond-uurtje gekomen. En ook hier geldt weer, doe wat bij je past, jouw self-care moment hoeft echt niet gelijk een uur te worden. Start bijvoorbeeld met 5 minuten. Bepaal op welk tijdstip van de dag je dit wilt doen en hoe je die 5 minuten wilt invullen.

De periode van 5 minuten is zo’n kleine stap voor je brein, dat je er op die manier veel makkelijke aan gaat beginnen. En denk je nu, 5 minuten, dat vind ik eigenlijk al lang? Begin dan gewoon met 1 minuut. Op een gegeven moment merk je dat je er voordeel van hebt, ga je het steeds leuker vinden en kan je het langzamerhand gaan uitbreiden als je dat zou willen. Zal je zien dat je dan ongemerkt ineens op dat uur bent uitgekomen!

 

 

Wil je meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze voortaan in je mailbox

[/vc_column_text][/vc_column]
[/vc_row]

Leave a Reply