Miriam Dijst Coaching
je brein is niet zo slim als je denkt

Natuurlijk ben je blij met dat verstandelijke gedeelte van je brein, dat maakt ook dat we kunnen doen wat we willen doen als mens. Alleen overschatten wij dat brein van ons nog wel eens. Het vertoont toch wat mankementjes hier en daar, om zo maar te zeggen 😊

 

Eindeloze gedachtestroom

Zo ‘ploppen’ gedachten gewoon bij ons omhoog, of je dat nu wilt of niet. Dus ook al heb je helemaal geen zin meer om ergens over na te denken omdat het op een gegeven moment doodvermoeiend wordt, dan kan het zijn dat je brein toch ineens weer die gedachte bij je omhoog brengt. Het zou voor ons veel ‘slimmer’ zijn wanneer je dat zelf kan bepalen.

Maar goed, ook al hebben we geen invloed op die opkomende gedachten, we kunnen onze gedachten daarna wel sturen. Door je bewust te worden wanneer je in je hoofd aan het piekeren bent, kan je daarna ook bewust de keuze maken of je met die gedachte mee wilt gaan of niet.

 

Echt of niet echt

Wat ook niet zo’n ‘slimmigheidje’ is van je brein, is dat deze geen onderscheid kent tussen iets dat echt gebeurt of iets dat zich in je hoofd afspeelt.

Wanneer je over leuke dingen aan het nadenken bent, is dat natuurlijk helemaal geen probleem. Als je jezelf in gedachten heerlijk ziet dansen in een beachclub op een mooi eiland in de zon, kan dat je vrolijk stemmen. Er kan een lach op je gezicht verschijnen en je kan dan misschien zelfs wel de energie van het dansen door je lijf voelen stromen. Net alsof je daar echt op dat moment bent.

Maar wanneer het wat negatieve gedachten zijn en je dan ook nog in bed ligt, is het helemaal niet zo handig. Je wilt gewoon slapen. Dus als dan door je hoofd blijft gaan dat het zo druk is op je werk, dat je to-do lijstje steeds langer wordt in plaats van korter en je je zorgen maakt over hoe dat dan verder moet, kan je een wat zwaar en negatief gevoel krijgen.

Je brein denkt vervolgens dat het ook echt gebeurt en maakt daarop adrenaline aan om je in de actiestand te zetten. En dat is natuurlijk helemaal niet handig als je wilt slapen ….

 

Van taak naar taak springen

Dan hebben we nog een ander mankementje van dat superslimme brein van ons. Wij denken namelijk dat we kunnen multitasken, alleen kan je brein dat niet. Dus wij ook niet!

Vooral vrouwen denken nog wel eens dat ze alles tegelijk kunnen doen. Maar wat er in principe gebeurt wanneer je denkt dat je aan het multitasken bent, is dat je brein steeds schakelt van taak naar taak. En dat kost heel veel energie, je bent je brein daarmee aan het overbelasten.

En weet je trouwens dat het schakelen van je brein van taak naar taak, niet alleen onnodig veel energie maar ook tijd kost? Dus in plaats van dat je denkt tijd te winnen door te multitasken, verlies je daar juist tijd mee. En geloof je me niet, kijk dan maar eens naar dit fragment voor het bewijs.

 

Je stress-systeem staat op aan

Wanneer je herkent dat deze ‘mankementjes’ van je brein steeds vaker bij je gaan spelen, levert dit stress op. En dan heb ik het dus over:

  • Constant in je hoofd bezig zijn en meegaan in negatieve gedachten en daarmee in een negatieve spiraal terechtkomen
  • Door piekeren en je zorgen maken, ook negatieve emoties voelen en je brein hiermee overbelasten
  • Door steeds van taak naar taak te springen, je je op een gegeven moment ook niet meer lang op één ding tegelijk kunt focussen en dat voor onrust zorgt

Hiermee wordt je stress-systeem steeds opnieuw geactiveerd en dat levert allerlei klachten op. Zoals gespannenheid, een gejaagd gevoel, snel geïrriteerd zijn, je futloos voelen en niet goed kunnen slapen.

Wat dan weer wel heel slim is van je brein, is dat deze je op een gegeven moment als het ware uitschakelt. Je brein is overbelast en geeft jou een signaal dat het zo echt niet meer verder kan. Als zelfbescherming dus. Dat noemen we dan vaak ‘de bekende druppel die de emmer deed overlopen’. Alleen is het natuurlijk jammer wanneer het zover zou moeten komen ….

Dus, wat kan jij doen om op een betere manier met die mankementjes om te gaan? Hoe zorg jij de komende tijd voor meer rust en ontspanning voor je brein en daarmee ook voor jezelf?

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een meer ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!

 

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens in en ontvang 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mailadres