Miriam Dijst Coaching
doorgaan met ogen dicht

De afgelopen week had ik toevallig op één dag 2 coachklanten die net aan het begin van het traject zitten en allebei met dezelfde oefening bezig waren geweest die ik hun had meegegeven. Dat was de oefening om 2 dagen te noteren wat je op zo’n dag allemaal doet. En 9 van de 10 keer komt iemand dan pas tot de ontdekking dat hij of zij altijd maar doorgaat, bijna geen pauzes neemt en veel te weinig aan zichzelf denkt. De balans tussen wat iemand doet en de ontspanning tussendoor, is dan ver te zoeken.

 

Balans op verschillende soorten vlakken

En dan heb ik het bijvoorbeeld over de balans tussen je werk en privé. Laat jij je werk je privé-leven beïnvloeden en maak je ongemerkt meer uren dan je eigenlijk van plan was. Of de balans tussen dingen van jezelf ‘moeten’ of juist ‘mogen’. Of de balans tussen dingen waar je energie van krijgt of dingen die je energie kosten. Of de balans tussen wat je voor anderen doet en regelt en de tijd die je voor jezelf neemt. Voor iedereen kan dat op een ander vlak liggen.

Ik hoor alleen wel iedereen hetzelfde zeggen, namelijk dat ze de balans weer terug willen vinden. Heel begrijpelijk natuurlijk, want zonder balans komt stress om de hoek kijken. En als je daar niet mee aan de slag gaat, loopt dat verder en verder op. Daar heb je niets aan.

 

De balans kwijt zijn

En dan denk ik, wat heb je met die balans gedaan? Hoezo ben je die kwijt geraakt en waar wil je dan gaan zoeken om die weer te vinden? Balans is namelijk niet iets wat je toevallig kunt vinden, die kan je zelf in je leven creëren.

Ben jij je hiervan bewust en neem je maatregelen om balans in je leven te creëren of blijf je op de automatische piloot doorgaan? Sluit je je ogen voor wat je bij jezelf merkt en hoop je dat je die balans vanzelf weer gaat vinden?

 

Je moet er wel wat voor doen

Want eerlijk, dat komt niet als vanzelf bij je aanwaaien. Je moet daar wel wat voor doen. Voor iedere verandering die je bij jezelf of in je leven wilt creëren, zijn bepaalde acties nodig. Dus doe je ogen open en neem de tijd om daarnaar te kijken. Wat zou jij graag anders willen?

Het belangrijkste is dat je je eerst bewust wordt of jouw leven wel of niet in balans is. Is het niet zoals je het graag zou willen en daarmee niet in balans, dan is het goed om na te gaan wat je daarvoor nodig hebt. Je hebt het dan over een stukje bewustwording. En alleen wanneer je je ergens bewust van bent, kan je veranderingen realiseren.

Vervolgens kan je nagaan wat jij nodig hebt om die balans te herstellen en hoe je dat het beste kunt doen. Welke acties zijn daarvoor nodig? En dat hoeft echt niet gelijk een uitgebreid stappenplan te zijn, begin gewoon eerst eens met een kleine stap.

Ik ben benieuwd waar je op uitkomt!

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een meer ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!

 

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens in en ontvang 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mailadres