Miriam Dijst Coaching
goed is goed genoeg

Met 5 personen in huis en een vrij kleine badcel met 1 wastafel en 1 spiegel daarboven, is het bij ons nog wel eens dringen tijdens de ochtendspits. Naar werk, school, op sommige dagen toevallig allemaal rond hetzelfde tijdstip.

 

Als je haar maar goed zit

En dan heb ik ook nog zoons die behoorlijk lang voor die ene bewuste spiegel in de badcel staan om hun haar te doen (weet niet of het met dochters nog erger is …. 🙂). Vorige week weer zo’n spitsmomentje, waarop ik geduldig wachtte tot mijn ene zoon klaar was met zijn haar. Flexibel als ik ben, ging ik maar eerst mijn lunch klaarmaken, pakte ik mijn tas met werkspullen in en zette alvast mijn fiets buiten.

Toen ik 10 minuten later weer naar boven ging, stond hij nóg voor de spiegel! “Tjeetje, ben je nou nog niet klaar met je haar?” vroeg ik inmiddels licht geïrriteerd. “Ja, ik dacht eerst van wel”, antwoordde hij, “maar er zat toch nog net een plukje niet goed”. “Niet te geloven zeg” antwoordde ik. “Ja mam”, zei hij daarop “als ik met mijn studie net zo perfect zou omgaan als met mijn haar, dan zou ik er wel wat beter voor staan ….”

Oké, daar moest ik dan wel weer om lachen, enige zelfkennis heeft hij dus wel. Niet dat ik me verder zorgen maak over zijn studie hoor, hij doet het best prima! Alleen vind hij een 6 goed genoeg en zal zich dan ook niet meer inspannen dan dat.

 

Perfectionisme neemt veel tijd in beslag

Herken jij bij jezelf hoe je de dingen die je doet graag wil doen? Kan jij snel tevreden zijn met het resultaat bijvoorbeeld of merk je dat je geen fouten wilt maken en daardoor al snel in de perfectie schiet? Met andere woorden, wanneer is ‘goed’ voor jou ook echt ‘goed genoeg’?

Ben je namelijk in het algemeen wat perfectionistisch ingesteld, dan ervaar je altijd tijd tekort en daardoor stress. Je ‘moet’ dan veel dingen van jezelf en wil het ook allemaal super goed doen, waardoor alles je juist veel tijd kost. Waardevolle tijd die je ook aan keer aan me-time had kunnen besteden of je had doen besluiten om nu wél je lunchpauze te nemen in plaats van opnieuw over te slaan. Meer tijd dus om de drukte van alle dag te laten bezinken en je weer even kunt opladen.

Daarnaast kost het je ook veel energie als je de hele dag met het idee in je hoofd rondloopt dat je nog van alles ‘moet’ doen, waardoor je ’s avonds doodmoe op de bank ploft. Dat hoeft niet eens te betekenen dat je die dag veel hebt gedaan, het zijn juist de gedachten over alles wat je moet doen die je zo moe maken.

 

Het kan anders

Probeer daarom vandaag eens uit welke eerste activiteit je wat minder perfect zou kunnen doen. Gewoon om hiermee te experimenteren en te merken dat je daardoor tijd overhoudt. Want weet je dat jij vaak de enige bent die het verschil ziet in perfect iets doen en iets doen op een manier die goed genoeg is?

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!

 

 

 

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens in en ontvang 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mailadres