Miriam Dijst Coaching
voorjaarsschoonmaak in je hoofd

‘Jee, waar heb ik mijn autosleutels nou gelaten’, ‘Oh nee, ik kan dan toch niet, er staat al een afspraak in mijn agenda’, ‘Pfoeh, ik weet het allemaal niet meer hoor, mijn hoofd loopt over’. Herken je dit? Dan is het tijd voor de grote voorjaarsschoonmaak. En niet in je huis, maar in je hoofd. In dit artikel lees je hoe je dat doet.

 

Begin de dag lekker rustig

Wat ik vaak van mijn coachklanten hoor is dat het ochtendritueel, voordat iemand naar z’n werk gaat of de kinderen naar school brengt, nogal gehaast verloopt. Alles moet snel snel gebeuren. Maar op het moment dat je op deze manier je dag start, maak je je hoofd al vol voordat de dag begonnen is. Door alles heel gehaast te doen, ben je je brein al aan het belasten voordat je die daadwerkelijk nog moet gaan gebruiken.

Begin je ochtend daarom lekker rustig. Zet daar desnoods je wekker 15 minuten eerder voor. Dat is misschien even wennen, maar je zal al snel ontdekken dat je daar de hele dag profijt van hebt. Aankleden, douchen, ontbijten, doe dat alles op een lekkere relaxte manier met je volledige aandacht bij wat je aan het doen bent. En daar bedoel ik mee dat je echt bezig bent met wat je op dat moment doet, zonder dat je je hoofd al belast met alles wat je die dag nog voor de boeg hebt en hoe dat zal gaan lopen.

Laat je daarnaast niet verleiden om ongemerkt een half uur te besteden aan het checken van je mailtjes, je social media door te scrollen of het nieuws door te nemen. Het gevolg is dan dat je je daarna alsnog moet haasten. Niets mis mee natuurlijk om dat ‘s ochtend te checken, maar spreek dan met jezelf af dat je dit maximaal 5 à 10 minuten doet.

 

Creëer overzicht

De reden waardoor het soms een onsamenhangende geheel in je hoofd is, is omdat er te veel gedurende de dag op je afkomt. Je hebt dan geen overzicht meer, dat veroorzaakt stress, wat weer tot gevolg heeft dat je niet meer weet waar je moet beginnen.

Creëer dan overzicht door na het ochtendritueel je dag te beginnen met het opschrijven van alles wat je in je hoofd hebt om te doen. Dan is dat er alvast uit en hoef je niet meer bang te zijn dat je iets vergeet. Dit kan je zowel op je werk als voor thuis gebruiken.

Ga daarna je lijstje af om te bepalen of alles prioriteit heeft om die dag te doen en of jij inderdaad degene ben die dat moet doen of dat je ergens hulp voor kan inschakelen. Vaak denk je wel dat iets prioriteit heeft, maar als je jezelf dan afvraagt of dat morgen eventueel ook zou kunnen, zal je zien dat je voor die dag al een aantal dingen kunt afstrepen.

Vervolgens kies je een taak van je lijstje waar je het eerste mee wilt beginnen. Deel deze dan op in kleinere taken. Naar aanleiding daarvan kan je jezelf opnieuw de vraag stellen of al die deeltaken nog dezelfde dag gedaan moeten worden en of dat iemand iets van je kan overnemen of je hierbij kan helpen.

Zo zal je zien dat je veel minder gaat opzien tegen de dingen en je ze niet meer ervaart als iets dat je ‘moet’ doen, maar juist zin krijgt om het te ‘willen’ doen.

 

Doe iedere dag iets voor jezelf

En om je hoofd dan helemaal lekker op te ruimen, is het fijn om iedere dag iets voor jezelf te doen. Ik hoor vaak van mensen dat ze dat heel graag willen, maar zichzelf daar gewoon de tijd niet voor gunnen. En ook zulke dingen blijven ongemerkt in je hoofd rondgaan. ‘Eigenlijk zou ik de tuin willen doen, eigenlijk zou ik een keer in mijn nieuwe boek willen beginnen, eigenlijk zou ik 1x per week een gezichtsmaskertje willen nemen …’ . Dus plan daar tijd voor in. Vind jezelf daar belangrijk genoeg voor!

Ga na wanneer je die dag iets voor jezelf wil doen en ga ervoor. Dat geeft gelijk een goed gevoel. En dat hoeft echt niet iedere dag een uur te zijn als je dat niet ziet zitten. Een half uur of een kwartier is natuurlijk ook goed. En als je dan wat je doet ook weer met je volledige aandacht doet, net zoals het ochtendritueel, maak je ook hiermee rust en ruimte in je hoofd.

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!

Plaats een reactie

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens en je ontvangt 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mail