Miriam Dijst Coaching
voorjaarsschoonmaak in je hoofd

Wat heerlijk, het is weer lente!

Ik herinner me toen ik nog thuis bij mijn ouders woonde, dat dat voor mijn moeder het startsein was voor de grote schoonmaak. Niet alleen werden alle kamers in huis grondig gedaan, maar ook de bedden gelucht, matrassen uitgeklopt en verdween alle inhoud uit de kasten om er na een stevige schoonmaakbeurt weer ingezet te worden.

Nu vinden we dat meestal ouderwets en ik moet er zelf niet aan denken om dat allemaal te doen. Maar toch, als je dan thuiskwam uit school, voelde het op een of andere manier anders aan in huis. En dat nog wel terwijl m’n moeder al heel schoon met haar huis was. Misschien kwam het wel doordat ze zelf een goed gevoel ervan kreeg en dat uitstraalde. Misschien voelde ze zich dus zelf ook wel opgeruimd.

 

Je hoofd opruimen

En dat klinkt misschien gek, maar uit diverse onderzoeken is toch echt gebleken, dat wanneer je iets opruimt, je daarmee in je hoofd ook iets opruimt. En blijkbaar stimuleert het voorjaar dat, gewoon omdat we weer meer licht zien en langzamerhand uit ons winterholletje gaan kruipen.

Ook ik merk dat bij mijzelf. Ook al ben ik niet zo’n fan van huishoudelijke klusjes, ik merk toch dat ik wat meer zaken in huis ga opruimen en daar nog een goed gevoel van krijg ook. Of zin heb om een paar nieuwe kamerplanten te kopen, want die heb ik de afgelopen maanden toch net iets te weinig water gegeven, of juist te veel 😊

Eigenlijk sluit je hiermee symbolisch de wat donkere winterperiode af en maakt jezelf klaar voor de lente. Door niet alleen je huis op te ruimen, maar daarmee ook je hoofd!

Daarom nog een paar andere tips voor een grote voorjaarsschoonmaak in je hoofd.

 

Tip 1: Begin de dag lekker rustig

Begin je ochtend lekker rustig en zet daar eventueel je wekker 15 minuten eerder voor. Dat is misschien even wennen, maar je zal al snel ontdekken dat je daar de hele dag profijt van hebt. Aankleden, douchen, ontbijten, doe dat alles op een lekkere relaxte manier met je volledige aandacht bij wat je aan het doen bent.

En daar bedoel ik mee dat je echt bezig bent met wat je op dat moment doet, zonder dat je je hoofd al belast met alles wat je die dag nog voor de boeg hebt en hoe dat zal gaan lopen.

 

Tip 2: Creëer overzicht

De reden waardoor het soms een onsamenhangende geheel in je hoofd is, is omdat er gedurende de dag best veel op je afkomt. Je hebt dan geen overzicht meer en dat veroorzaakt stress. En dat heeft weer tot gevolg dat je niet meer weet waar je moet beginnen.

Creëer dan overzicht door na je ochtendritueel je dag te beginnen met het opschrijven van alles wat je in je hoofd hebt om te doen. Dan is dat er alvast uit en hoef je niet meer bang te zijn dat je iets vergeet. Dit kan je zowel op je werk als voor thuis gebruiken. Enneh …. niet alles hoeft in 1 dag!

 

Tip 3: Doe iedere dag iets voor jezelf

En om je hoofd dan helemaal lekker op te ruimen, is het fijn om iedere dag iets voor jezelf te doen. Ik hoor vaak dat iemand dat graag wil, maar dan toch antwoordt met. “Ja, maar daar heb ik helemaal geen tijd voor”. Naar mijn mening is hier altijd tijd voor, je moet die tijd alleen wel gaan maken. Jezelf daar belangrijk genoeg voor vinden dus.

Wanneer je jezelf dus hoort zeggen “Nee, dat kan echt niet”, stel jezelf dan de vraag hoe het wél zou kunnen als je iets graag wilt. Zo’n vraag zet je in een oplossingen-stand in plaats van een beperkingen-stand. Zo kan bijvoorbeeld een kwartier per dag iets voor jezelf doen al veel meer rust en ruimte in je hoofd creëren.

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!