Miriam Dijst Coaching

Voel je je lusteloos, vaak moe en zit je niet lekker in je vel? Word je ’s ochtends met een duf gevoel wakker en begin je de dag met tegenzin? Blijft je hoofd maar ‘vol’ zitten met zaken die je moet doen en lukt het je niet om je nog goed te ontspannen?

Waarschijnlijk heb je dan last van chronische stress of zelfs al een burn-out. Herken je onderstaande signalen?

 

Signalen chronische stress

  • snel geïrriteerd raken
  • cynisch praten over je werk
  • slechter kunnen concentreren
  • geen energie meer krijgen van je werk
  • je werk niet meer goed kunnen organiseren
  • minder zin hebben in hobby’s en sociale contacten
  • moeite hebben met het nemen van beslissingen
  • je onzeker gaan voelen
  • zaken gaan uitstellen
  • lichamelijke klachten hebben (bv. hoofdpijn, maagpijn, last van je darmen)
  • last hebben van slaapproblemen

Wat is een burn-out eigenlijk?

Een burn-out hebben, oftewel ‘opgebrand’ zijn, betekent dat je niet meer in staat bent om goed te functioneren.  Je voelt je ontzettend moe en futloos. Je hebt de eerste signalen al een tijd genegeerd en op een gegeven moment wil je verstand misschien nog wel, maar laat je lichaam je in de steek. Het kost je veel energie om de dagelijkse dingen te doen en je bent vrijwel niet meer in staat om de jezelf weer goed op te laden. Je houding ten opzichte van je werk kan zelfs negatief worden. Maar toch ga je door, gewoonweg omdat je niet weet hoe je dit moet oplossen.

Het kan ook zijn dat je bij overmatige stressklachten geen last hebt van een burn-out, maar van overspannenheid. Deze termen worden nogal eens door elkaar gehaald. De signalen zijn namelijk vrijwel hetzelfde. Welke term gebruikt wordt maakt op zich ook niet uit, alleen is de aanpak om van je klachten af te komen anders. Daarom is het wel belangrijk om te weten. Via een stress-analyse kom je hier achter.

 

Last van stressklachten en wil je weten wat je kunt doen om ergere klachten te voorkomen?
Meld je dan hier aan voor de GRATIS stress-analyse.
Via een persoonlijk gesprek van een half uur krijg je inzicht in de hoogte van je stressniveau en krijg je een paar goede stress verlagende tips mee waarmee je gelijk aan de slag kunt!

 

Erkennen van een burn-out

Het erkennen van stress- en burn-out klachten is vaak moeilijker dan het herkennen ervan. Een burn-out ontstaat dan ook bij mensen die ondanks een aantal signalen, gewoon zijn doorgegaan. Je kunt namelijk niet geloven dat jou dit overkomt of je ziet het als een vorm van falen. Ook kan schuldgevoel een rol spelen, denken dat je op je werk niet gemist kan worden of ben je bang je baan te verliezen als je je ziek meldt.

Vaak ben je daardoor zelf pas de laatste die door heeft dat er inderdaad sprake is van een burn-out. Op een gegeven moment kun je er niet meer omheen, gewoonweg omdat je lichaam weigert om nog dienst te doen. Je voelt je overbelast en oververmoeid. En je bent niet de enige … uit onderzoek is gebleken dat inmiddels 1 op de 7 mensen last heeft van werkstress.

 

Een burn-out gaat niet vanzelf over

Veel mensen hopen dat hun stressklachten vanzelf weer verdwijnen door bijvoorbeeld een rustig weekend of een lekkere vakantie. Maar ook omdat ze niet goed weet wat ze kunnen doen om dit op te lossen. Alleen als je stress al sinds een langere periode hebt opgebouwd, zal je ontdekken dat even ‘uitrusten’ niet meer voldoende is. Je hebt al te veel energie verbruikt om jezelf op die manier weer op te laden. Juist door het ontkennen van je klachten, krijg je alleen maar meer last van spanningen. Dan is toch echt de tijd aangebroken om hiermee aan de gang te gaan!

 

Wil je jouw klachten aanpakken en je snel weer positief, energiek en lekker ontspannen voelen?

Klik dan hier hoe je dit kunt bereiken.

 

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens en je ontvangt 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mail