Miriam Dijst Coaching
rust in je hoofd

TIP 1: Sta even stil voordat je verder gaat

Wanneer je het druk hebt, zal je merken dat je zoveel mogelijk achter elkaar doorgaat om toch alles die dag nog af te krijgen. Maar hoe drukker het wordt, hoe voller je hoofd wordt en hoe minder je dan juist voor elkaar krijgt.

Veel in je hoofd ergens mee bezig zijn kost enorm veel energie. En als dat dan ook nog zaken zijn waar je je druk over maakt, zorgt dat ook nog eens voor stress. Daardoor kan je niet meer goed nadenken of je wel met het juiste bezig bent.

Sta daarom tussen de bedrijven door af en toe even stil. Juist op die momenten dat je het heel druk hebt. Ik noem het kleine reflectiemomentjes.

Bepaal in die tussentijd of je de juiste prioriteiten stelt of dat het misschien anders of later kan. En ben jij eigenlijk wel degene die het zou moeten doen? Hoe eerder je je bewust bent van dit soort zaken, hoe eerder je de dingen anders kan gaan regelen wanneer je ontdekt dat je het inderdaad anders zou willen.

Heb jij mijn handige gratis checklist al gedownload, waarmee je op een makkelijke manier je prioriteiten kunt stellen? Dat kan hier.

 

TIP 2: Richt je aandacht op het ‘nu’

Een van de redenen waarom je hoofd zo vol zit, is doordat je ongemerkt allerlei gedachten hebt die helemaal niet over het moment zelf gaan. Je bent bijvoorbeeld in je hoofd bezig met een vervelend gesprek dat je gisteren met een collega had (verleden). Of je maakt je druk over een uitje volgende week waar je eigenlijk geen zin in hebt omdat je al zoveel te doen hebt (toekomst).

Wanneer je jezelf dan terugneemt naar het moment waar je nu bent, is daar vrijwel nooit stress en hoeven daar geen gedachten over te zijn. Dat lijkt makkelijk, maar is een van de moeilijkste dingen die er is. Wat je hierin kan helpen is te beseffen dat iedere keer dat dit je een aantal seconden lukt, je je brein al een stukje ontspanning geeft.

 

TIP 3: Laat je niet continu verleiden door je mobiel

Een mobiel is eigenlijk niet meer weg te denken uit je leven. Super handig wat je allemaal hiermee kan doen. Ik hou er mijn agenda in bij, de taken die ik per dag wil doen, mijn bankzaken, zoek dingen op via internet en lees af en toe wat nieuwsitems.

En dan heb ik het nog niet eens over al die superhandige apps voor je social media, je mail, boodschappenlijstje, buienradar en ga zo maar door.

Alleen is het zo dat door iedere keer kort van alles op je mobiel te checken, dat een enorme onrust in je hoofd veroorzaakt. Je brein is dan steeds aan het schakelen tussen waar je op dat moment mee bezig was en je mobiel. En dat kost ongemerkt veel energie.

Als je denkt dat jij daar geen last van hebt, test het dan maar eens uit. Leg 2 uur lang je mobiel weg en tel dan de keren dat je geneigd bent je mobiel toch te pakken. Ik denk dat je hier verbaasd over zal zijn.

Stel daarom vanaf vandaag vaste momenten in om je mobiel te checken en laat je dan niet meer verleiden om dit tussendoor toch te doen. Zal je merken dat je na een paar dagen (je hebt eerst even nodig om af te kicken), daar een stuk rustiger in je hoofd door wordt.

 

TIP 4: Dompel jezelf onder in de natuur

Uit steeds meer wetenschappelijke onderzoeken, blijkt dat tijd doorbrengen in de natuur supergoed voor je is. Je wordt er gelukkiger van, creatiever en vooral gezonder. Wanneer je in een mooi bos rondloopt, een stadspark of ander landschap, blijkt dit je cortisolniveau te verlagen.

En dat is goed nieuws, want dat is het hormoon dat zorgt voor chronische stressklachten wanneer het constant op een hoog niveau in je lichaam aanwezig is. Ook blijkt een tijd in de natuur doorbrengen je hartslag te verlagen, je geheugen te verbeteren, je bloeddruk te verlagen en goed tegen ontstekingen te zijn.

Wat wil je nog meer!

Enneh, gek maar waar, wanneer je binnen zit en via een raam uitkijkt op een natuurlandschap (bv. op je werk), heeft dat ook al een ontspannende werking. Ook dat is uit onderzoek gebleken.

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!