Soms zijn er van die momenten dat je voor je gevoel te veel tegelijkertijd moet doen en er te veel prikkels op je afkomen. Je raakt het overzicht kwijt, wil het graag anders, maar weet even niet hoe je dat kunt oplossen. En dat geeft een heel onrustig gevoel. Misschien dat je dit niet altijd laat blijken, maar van binnen voel je het wel.

Als dat af en toe gebeurt, is dat eigenlijk niet zo erg.
Dan heb je daarna de tijd om te hersMiriam Dijst Coachingtellen van die prikkels, krijg je je overzicht weer terug en kom je tot oplossingen. Maar wanneer dit regelmatig voorkomt, wordt je stress-systeem keer op keer geactiveerd.

Dat heeft tot gevolg dat adrenaline op een gegeven moment op een constant hoog niveau in je lichaam aanwezig blijft. En dat zorgt voor allerlei klachten. Je hoofd voelt vol aan, je kunt je niet meer goed concentreren, wordt vergeetachtig en voelt je gespannen en gejaagd. Een gevoel van onrust overheerst dan je dag en dat is echt niet fijn!

 

Wat stress met je doet

Wanneer stress langere tijd aanhoudt, gaat dit over op chronische stress met alle klachten die daarbij horen. En dat kan op een gegeven moment zelfs leiden tot een burn-out, dat wil niemand natuurlijk! Alleen is het afgelopen jaar uit onderzoek gebleken dat inmiddels al 1 op de 5 werkenden last heeft van burn-out gerelateerde klachten. Dus wanneer je bij jezelf herkent dat je al wat langere tijd last hebt van stress en deze klachten eerder toenemen dan afnemen, dan is het handig om te weten:

  • Hoe die overprikkeling tot stand komt en hoe je dit bij jezelf leert herkennen
  • Wat je op die momenten nodig hebt om de prikkels te verlagen
  • Dat je eigen gedachten invloed hebben op het aantal prikkels dat je ervaart
  • Hoe je op een andere manier met die gedachten kunt omgaan
  • Wat jouw stress-signalen zijn en wanneer het naar aanleiding daarvan tijd is om maatregelen te nemen om een burn-out te voorkomen
  • Welke maatregelen dat kunnen zijn

Het aantal prikkels dat je ervaart heeft dus een relatie met hoe je in je hoofd met die prikkels en de bijbehorende gedachten omgaat. Een vol hoofd met al die gedachten kost trouwens ook nog eens veel energie. Jammer, want die energie kan je beter aan zaken besteden die je wél leuk vindt. Op het moment dat je hoofd rustiger is, ervaar je minder stress, kan je je beter concentreren, voel je je meer ontspannen en minder gejaagd.

 

Wanneer je hier op een andere manier mee om wilt gaan, is mijn webinar op woensdag 21 april om 19.30 uur echt iets voor jou!

 

Webinar ‘Overgevoeligheid en stress’

Tijdens dit webinar vertel ik je precies wat de relatie is tussen overgevoeligheid en stress, hoe overgevoeligheid veroorzaakt wordt en wat je nodig hebt om op een andere manier hiermee om te kunnen gaan om je stressniveau te verlagen.

En het leuke van zo’n webinar is dat je me via de chat al jouw vragen hierover kunt stellen en ik ze gelijk live kan beantwoorden.

Het webinar is helemaal gratis, duurt ongeveer een uur en volg je online, dus gewoon thuis via je laptop of mobiel 😊

 

Aanmelden

Aanmelden doe je door hieronder je gegevens in te vullen. Je krijgt dan een bevestigingsmail waardoor je weet dat ik je aanmelding ontvangen heb en je online plekje gereserveerd is.

Mocht je die mail niet ontvangen, dan is deze in je spambox of bij reclame terecht gekomen, dus hou dat even in de gaten.

Zie ik je dan?