Miriam Dijst Coaching
lichter leven

TIP 1: Ontdek waar je blij van wordt

De dingen gaan nu eenmaal makkelijker en lichter als je in een soort flow zit. En die flow ervaar je alleen wanneer je het leuk vind om iets te doen en daar blij van wordt. Dat zul je dus niet vinden in dingen die je voor je gevoel ‘moet’ doen.

Ontdek dus wat de dingen zijn waar jij blij van wordt. Wat vind je leuk om te doen, wanneer gaat de tijd dan ongemerkt voorbij op een positieve manier? Sta hier tijdens je dag af en toe even bij stil om dat op te merken. En als je ze weet, hoe zorg je er dan voor dat je dat vaker kan gaan doen? Maak daar dan ook echt de tijd voor vrij. Zal je zien dat je daar gelijk meer energie door krijgt, hoe fijn is dat!

 

TIP 2: Ont-moet jezelf

Ik heb het er al vaker over gehad, maar een van de dingen die spanning en stress veroorzaakt is dat je jezelf veel oplegt. Je hebt dan steeds het gevoel van alles en nog wat te ‘moeten’ doen. Goed om je dan af en toe te bedenken waarom je het eigenlijk doet.

Is het bijvoorbeeld omdat je dat van huis uit door je ouders hebt meegekregen en daarom vind dat het ook zo moet. Of vind je dat je altijd voor iedereen klaar moet staan en het daarom doet? Of vind je het heel lastig om ‘nee’ te zeggen?

Als je kan bedenken waar het vandaan komt, kan je je daarna ook afvragen of je het nog wel op die manier wilt blijven doen. En zo niet, hoe het anders zou kunnen. Minder het idee hebben te ‘moeten’, ont-moeten dus. En wie weet, ‘ontmoet’ je dan wel een andere kant van jezelf …. 😊

 

TIP 3: Zorg voor rust in je lijf

De hele dag achter elkaar doorgaan zonder een momentje voor jezelf te reserveren, zorgt voor onrust. Niet alleen in je hoofd, maar in je hele lijf. Je staat dan voortdurend in een soort actiestand. Je merkt dan wanneer je wel even rustig probeert te zitten, dit bijna niet meer lukt vanwege dat onrustige gevoel.

Die onrust wordt veroorzaakt door adrenaline die dan constant in je lijf aanwezig is. Af en toe een beetje adrenaline is goed om je in de actiestand te zetten en een bepaalde prestatie neer te zetten. Maar als die adrenaline geen kans krijgt om weer te zakken, zorgt het voor onrust en daarmee stress.

Zorg er daarom voor dat je dagelijks even de tijd neemt voor jezelf, voor iets wat jij ontspannend vind. Dat kan yoga of meditatie zijn, maar ook het lezen van een boek, een maskertje nemen of een lekker bad. Hoe meer je hiermee ‘oefent’, hoe makkelijk het op een gegeven moment wordt.

 

TIP 4: Maak een besluit vanuit liefde

Er is een heel mooi boekje dat heet ‘Het antwoord is liefde’. Daarin wordt beschreven dat je altijd een keuze maakt vanuit een van de twee beweegredenen. Een besluit vanuit angst of vanuit liefde.

De volgende keer dat je ja of nee op iets zegt, ga dan na welke beweegreden je had om die keuze te maken. Een keuze vanuit angst is bijvoorbeeld gebaseerd op wat je denkt dat anderen van je zullen vinden, bang om niet aardig gevonden te worden of het graag iedereen naar de zin willen maken.

Een keuze vanuit liefde is een keuze vanuit liefde voor jezelf en jezelf daar belangrijk genoeg en waardevol genoeg voor te vinden. Je maakt deze keuze vanuit het idee dat je weet wat goed voor jou is en stelt op die manier je grenzen. En je weet het, hoe beter je voor jezelf zorgt, hoe beter je er voor anderen kunt zijn!

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!