Miriam Dijst Coaching
rust en ruimte in je hoofd krijgen

TIP 1: Weet hoe je je prioriteiten stelt

Het lijkt wel of het gevoel geen tijd te hebben, steeds sterker gaat spelen. Soms duurt het weken voordat het je lukt om weer eens met iemand af te spreken. Dan wordt zo’n afspraak bijna een soort van ’moeten’ in plaats van even gezellig bijkletsen.

Als je dit herkent, vraag je dan eens af of je wel de juiste prioriteiten voor jezelf stelt. Of vind je dat je zoveel ‘moet’ doen van en voor anderen?

Een heel makkelijk hulpmiddel hiervoor is door gebruik te maken van de zin ‘Moet ik dit nu doen?’ Leg dan steeds de klemtoon op een ander woord in de zin en het woord krijgt een andere betekenis.

Een handige uitleg hiervan kan je gratis aanvragen via http://eepurl.com/gqfASn
Kan je dit handige A-4tje gelijk uitprinten om jezelf hieraan te helpen herinneren.

 

TIP 2: Luister een keer niet naar dat ‘stemmetje’

We hebben het allemaal, de een is zich daar alleen wat meer bewust van dan de ander. Zo’n stemmetje in je hoofd dat je vertelt dat je dit nog moet doen en dat en het liefst nog alles tegelijk.

Dat stemmetje staat natuurlijk voor je gedachten. Maar wat gebeurt er als je daar altijd naar luistert? Dan heb je een oneindig aantal opdrachten die je jezelf geeft.

Het kan zijn dat je nu denkt ‘Ja, maar als ik dat en dat heb gedaan, kan ik daarna even rustig zitten.’ Dan herken je waarschijnlijk dat wanneer je net van plan bent met een boek op de bank te duiken, je ineens ziet dat de wasmand nog vol zit, de kinderen alweer thuiskomen of je het toch nog handig vindt om de vaatwasser in te ruimen.

Neem je daarom voor een keer niet naar dat stemmetje te luisteren. Bewust een keer iets niet te ‘moeten’ doen en daarvoor in de plaats tijd voor jezelf te nemen. Ben benieuwd of dat lukt! 😊

 

TIP 3: Vervang het woord ‘moeten’

Als je een dag gaat letten op hoe vaak je het woord ‘moeten’ gebruikt, zal je vast tot te ontdekking komen dat dat vaker is dan je had verwacht. Op het moment dat je jezelf dit hoort zeggen of denken, vervang dan het woord ‘moeten’ door het woord ‘mogen’.

Je zult merken dat je hierdoor al gelijk minder druk ervaart. Je ‘mag’ iets doen, het ‘moet’ dus niet.

Door het woord moeten lijkt het of je geen andere keuze hebt. Door het woord ‘mogen’ besef je dat je wél een keuze hebt. Je kunt het dus doen of je kunt het laten.

 

TIP 4: Doe een keer iets anders dan anders

Zoals ik in tip 2 al heb verteld, komt het ‘moeten’ vanuit je eigen gedachten, je kunt het zien als een ’stemmetje’ wat je van alles influistert wat je moet doen. Maar vaak is het niet alleen wat je moet doen, maar ook hoe je het moet doen.

Bijvoorbeeld op welke manier je de was moet opvouwen, dat je een mailtje 2x moet controleren voor je op verzenden klikt of dat je voor een afspraak minimaal 10 minuten van tevoren aanwezig moet zijn. Als je dit herkent, doe dan een keer iets anders dan anders.

Vaak is het ‘moeten’ een controlemiddel, zodat je het idee hebt dat het goed gaat (met jou) en alleen als je het op die manier doet. Door met iets kleins te beginnen en dat anders te doen, ga je een stapje uit je comfortzone en juist daar ligt je persoonlijke groei.

Misschien ontdek je dan wel dat dat tot veel leukere resultaten leidt, of meer plezier. Hoe gek dat misschien ook klinkt als je het hebt over het opvouwen van de was. Maar wie weet, zet zo’n eerste stap jou er ook toe om ander zaken in je leven aan te pakken die je eigenlijk al een tijdje anders zou willen doen.

En wil je echt een keer iets anders dan anders doen, maak dan gebruik van mijn ‘Op-naar-de-zomer’ korting om stress definitief achter je te laten. Voor meer info en om van deze aanbieding gebruik te maken, klik je op: https://www.miriamdijstcoaching-online.nl/coaching-programma/

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!