Miriam Dijst Coaching
liever voor jezelf zijn

TIP 1: Kijk wat vaker door de vriendenbril

Wanneer je wat meer perfectionistisch bent ingesteld en je je voor alles en iedereen maar verantwoordelijk voelt, zal je ook wel herkennen dat je daarmee hoge eisen aan jezelf stelt. Het moet allemaal goed gaan en dingen die je hebt toegezegd moet je ook uitvoeren.

Maar stel nou dat je een keer te snel ‘ja’ op een leuk uitje met vriendinnen hebt gezegd. En pas thuis merkt dat het leuke eigenlijk niet zo heel leuk is, omdat je de hele week al vol zit met afspraken en je behoefte hebt aan wat meer rust. Dan zal je waarschijnlijk vinden dat je het echt niet kan maken om de afspraak af te zeggen.

Kijk dan eens door de ‘vriendenbril’ en vraag jezelf af hoe jij het zou vinden wanneer een vriendin een afspraak afzegt, omdat ze merkt dat ze te moe is om de deur nog uit te gaan. Zou je dat erg vinden?

Oké, een beetje teleurgesteld ben je dan misschien wel, maar je zult het vast begrijpen. Wees dus eens milder naar jezelf, op een manier zoals je ook naar een ander zou doen.
Wil je meer leuke tips, interessante weetje en inspirerende quotes ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

 

TIP 2: Gooi dat poppetje van je schouder

Ja, misschien denk je nu wel, over welk poppetje heeft ze het nu? Ik bedoel daarmee dat stemmetje, dat je de hele dag vertelt wat je beter of anders moet doen, dat je iets niet goed hebt gedaan, wat anderen wel niet van je zullen denken etc.

Je noemt dit ook wel je innerlijke criticus. Maar het is handig om het voor je te zien als zo’n klein poppetje dat op je schouder meekijkt met alles wat je doet. Dan maak je het geen onderdeel van jezelf en daardoor kan je besluiten er afstand van te doen als je dat wilt.

Gooi dat poppetje met al die veroordelende gedachten over jezelf van je af. Of als je dat moeilijk vindt, probeer ‘m als eerste stap zo min mogelijk aandacht te geven. Voel je je een stuk prettiger bij!

 

TIP 3: Ben er niet alleen voor anderen

Ben jij iemand die altijd van alles voor iedereen in je omgeving doet? Voor je partner, je kinderen, vrienden, vriendinnen en je collega’s? En merk je dat je daardoor helemaal niet aan jezelf toe komt?

Wanneer wil je dit gaan veranderen? Want weet dan dat hoe beter je er voor jezelf kunt zijn, hoe beter je er juist voor anderen kunt zijn. Wie heeft er nou wat aan iemand die zichzelf de hele dag voorbij loopt en ’s avonds doodmoe op de bank belandt? Niemand, dat kan ik je wel zeggen, en vooral jijzelf niet.

Mooi om daarom nu gelijk te beginnen met een eerste stap om er ook voor jezelf te zijn. Denk eens na waar je deze week behoefte aan zou hebben. Iets dat je al heel lang wilt, maar het komt er steeds niet van. Pak dan daarna ook gelijk je agenda en plan het in.

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!

 

 

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens in en ontvang 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mailadres