Miriam Dijst Coaching
hooggevoeligheid als kracht

TIP 1: Neem wat vaker tijd voor jezelf

Wist je dat 1 op de 5 mensen een bepaalde mate van hooggevoeligheid heeft? Je spreekt ook wel over de term hoogsensitief of HSP. Als jij tot deze groep behoort, betekent het dat je meer informatie vanuit je zintuigen naar je hersenen gestuurd krijgt dan iemand die niet hooggevoelig is. Ook betekent het dat al deze prikkels intenser worden verwerkt. Via onderzoek is aangetoond dat dit een aangeboren eigenschap is.

Logisch dat je door al deze info af en toe overprikkeld kan raken. En dus ook logisch dat je langer de tijd nodig hebt om al deze prikkels te verwerken dan iemand die niet hooggevoelig is.

Geef jezelf deze tijd dan ook door iedere dag even iets voor jezelf te doen. Iets waarvan je hebt gemerkt dat je daar rustig van wordt en ervoor zorgt dat het je energie oplaadt.

 

TIP 2: Accepteer jezelf zoals je bent

Ik vertelde het in de eerste tip al, 1 op de 5 mensen is hooggevoelig. Dat is zo’n beetje 20% van alle mensen om je heen. Heel mooi natuurlijk, maar dan is nog altijd 80% dat niet.

En ook dat is natuurlijk prima, maar betekent alleen wel dat de meeste mensen in je omgeving je niet altijd begrijpen. Het kan daardoor zijn dat je wel eens opmerkingen hebt gekregen als ‘Jij reageert ook altijd zo emotioneel’ of ‘Joh, waar maak je je druk om, trek je er toch niets van aan’.

Dat maakt dat je op een gegeven moment van jezelf vindt dat je niet op een juiste manier reageert en je daardoor anders gaat gedragen of doen. Alleen raak je op die manier van je gevoel verwijderd en dat is jammer, want juist dit gevoel is je kracht. Het is je richtingaanwijzer om de voor jou juiste keuzes te maken en zo te doen wat het beste voor je is.

Dus, accepteer jezelf zoals je bent en weet dat je goed bent zoals je bent!

 

TIP 3: Maak ruimte voor je creativiteit

Veel hooggevoelige mensen zijn ook creatief. Creativiteit hoeft dan niet altijd te zitten in schilderen, boetseren of een muziekinstrument spelen. Het kan zijn dat het bij jou meer uit in het vinden van creatieve oplossingen of ideeën.

Hoe dan ook, het is belangrijk om meer aandacht aan jouw vorm van creativiteit te geven. Je kunt je daardoor beter ontspannen, voelt je energieker en gaat minder snel piekeren. Belangrijk dus om hier tijd voor vrij te maken.

En misschien heb je het op dit moment wel zo druk (in je hoofd) dat je niet eens meer weet waarin jouw creativiteit tot uitdrukking komt. Begin dan eerst met het plannen van een momentje om hierover na te denken, bv tijdens een lekkere wandeling of zo. Alle veranderingen beginnen tenslotte altijd met het nemen van de eerste stap.

 

TIP 4: Breng tijd door in de natuur

Deze tip geldt eigenlijk voor iedereen en met name voor mensen die hooggevoelig zijn. Breng een paar keer per week tijd door in de natuur. En ik begrijp echt wel dat het je dan niet lukt om iedere keer naar het bos of het strand te gaan, maar het park bij jou in de buurt is natuurlijk ook helemaal prima.

De natuur zorgt voor ontspanning en rust in je hoofd en je lijf. Bijvoorbeeld door een stuk in de natuur te wandelen. Zo’n 15 tot 30 minuten is dan al heel goed om je op te laden. Misschien is dit daarom wel iets voor je.

En terwijl je wandelt, probeer dan af en toe heel bewust te ontdekken wat je om je heen ziet, hoort en ruikt. Zo hou je je aandacht in het moment zelf en juist dat geeft ontspanning in je hoofd. En voor de liefhebbers: wandel eens op blote voeten, zal je goed doen 😊

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!