Miriam Dijst Coaching
Hoe groot is de kans op een 2e burn-out

Steeds vaker lees je dat de kans op een tweede burn-out een reële optie is, als je er eerder een hebt gehad. Persoonlijk ben ik het hier niet mee eens. Ja inderdaad, als je de eerste keer niet gebruikt om dingen in je leven te veranderen, dan geloof ik ook dat de 2e keer groot is. Maar niet als je die tijd nuttig besteed. Hoe? Door te leren te navigeren op je gevoel!

 

Stappen naar herstel

“Weet je wat het is”, zegt ze tegen mij, “Ik kan tegenwoordig steeds beter naar mijn gevoel luisteren, en dat had ik van tevoren nooit van mezelf gedacht”.

Dit zei een coachklant vorige week tegen me. Ze is herstellende van een zware burn-out. Haar scores op de vragenlijsten van de stress-analyse, waren zowel voor overspannenheid als voor burn-out bijzonder hoog. Voordat ze met mij contact opnam, zat ze al een aantal weken thuis. Ze merkte dat ze in die tijd iets rustiger werd maar er verder niet zo veel veranderde aan haar situatie. Zo kwam ze uiteindelijk bij mij terecht.

Na een aantal gesprekken ging ik vorige week met haar na wat haar volgende stap zou kunnen zijn om dichter naar haar doel, haar herstel, te kunnen komen. Ik doe dit via een oefening en laat iemand hierbij ook echt fysiek die stap zetten. Schoorvoetend liep ze wat naar voren. “Wat maakt het lastig voor je om die stap te nemen?” vroeg ik haar. Ze antwoordde dat de volgende stap het langzamerhand verder opbouwen van haar werkuren zou zijn. Ze was alleen zo bang om dan weer terug te vallen. Dat maakte het voor haar lastig om die stap te nemen.

 

Kans op een 2e burn-out?

“Je leest het namelijk steeds meer” zegt ze, “Dat de kans op een 2e burn-out best groot is. Ik ben bang dat als ik me weer meer inhoudelijk met m’n werk ga bezighouden, ik weer in mijn valkuil van mijn gedrevenheid stap en te weinig rekening ga houden met wat ik wil en op welke manier.” En ik begreep het helemaal. Doordat zij altijd maar is doorgegaan zonder zich af te vragen hoe het eigenlijk met haar gaat, is ze in deze situatie terecht gekomen.

In het begin van haar coachingstraject ben ik bezig geweest om haar uit deze actiemodus te halen om zo rust en ontspanning te kunnen krijgen. Nu ze daar eenmaal aan gewend was, voelde dit lekker ‘veilig’. Haar energieniveau werd langzamerhand hoger en ze leerde steeds beter te kijken naar wat zij zelf wilde, in plaats van alleen te doen wat ze dacht dat anderen van haar verwachtten.

 

Navigeren op je gevoel

Ineens klaarde haar gezicht op, ze deed een stap naar voren en er kwam een lach tevoorschijn. “Ik weet het”, zei ze, “Het voelt nog wat onwennig om hier te staan, maar ik weet eigenlijk dat ik inmiddels heb geleerd naar mijn gevoel te luisteren. En zo lang ik dat doe, ben ik mij ervan bewust wanneer ik te veel heb gedaan en kan ik bepalen welke stappen ik dan ga nemen om weer de goede kant op te gaan.”

Navigeren op je gevoel noem ik dat. Ik ben er dan ook van overtuigd dat wanneer iemand dit leert, de kans bijzonder klein is om opnieuw een burn-out op te lopen. Je leert veel sneller de eerste signalen op te vangen, waardoor je op tijd weer kunt bijsturen!

 

P.S. Vind jij het moeilijk om op je gevoel te navigeren, dan heb ik een handig hulpmiddel voor je.
Als je je niet bewust bent van jouw signalen van chronische stress, ontdek je via deze test binnen 1 minuut en 10 vragen of het voor jou nodig is om bij te sturen. Bijvoorbeeld door het nemen van preventieve maatregelen om zo een burn-out of overspannenheid te voorkomen.

Geef een reactie

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens en je ontvangt 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mail