Miriam Dijst Coaching
herken jij uitstelgedrag

“Nee hoor mam, komt echt wel, doe ik morgen!” Je moet eens weten hoe regelmatig ik deze zin op een dag hoor van mijn zoons. En op zich prima natuurlijk als er geen haast bij is. Tenzij ik diezelfde zin over diezelfde klus die ik gevraagd heb om te doen, de volgende dag dus weer hoor …. En oké, nu heb ik het over pubers, maar wat nou als je dit herkent bij jezelf? In je werk bijvoorbeeld? Dat de taken zich daardoor gaan opstapelen en dit stress veroorzaakt?

 

Hoe uitstelgedrag ontstaat

Als er gedurende langere tijd te veel werkzaamheden op je afkomen en als je daarnaast ook nog iemand bent die alles graag heel goed wil doen, kan uitstelgedrag ontstaan. De achtergrond hiervan is meestal faalangst. Onbewust speelt zich dan af dat wanneer je iets niet doet, ook niemand commentaar kan leveren op iets waarvan jij denkt dat het niet goed genoeg zal zijn. En door dingen te blijven uitstellen, raak je op een gegeven moment ook het overzicht kwijt in alles wat je nog zou willen en moeten doen.

Een voordeel van uitstelgedrag is dat het een tijdelijke vermindering van stress oplevert. Maar de andere en veel minder leuke kant hiervan is dat het gepaard gaat met vervelende emoties zoals schuldgevoel, schaamte, spijt, teleurstelling en een moedeloos gevoel.

 

Heb jij inzicht in jouw eigen stressklachten?
Download hiervoor de gratis checklist met 33 Signalen van chronische stress

 

Je hebt uiteindelijk geen overzicht meer en verzandt daardoor in het maken van eindeloze planningen als houvast. Maar daar blijft het dan bij, het uitvoeren van de taken zelf gaat je steeds zwaarder worden.

Daarom dit handige stappenplan om weer overzicht te krijgen en uitstelgedrag tegen te gaan.

 

Stap 1: Deel een grotere taak op in kleinere

Deel allereerst grotere taken die je die dag of in de loop van de week wilt gaan doen, op in kleinere. Je zult merken dat het dan veel makkelijker wordt om aan een taak te beginnen. Als je bijvoorbeeld een voorstel moet schrijven, bedenk dan eerst uit welke kleine onderdelen (deeltaken) dat bestaat. Bijvoorbeeld informatie opzoeken op internet, informatie nagaan bij collega’s, lay-out maken van het voorstel, inleiding schrijven, argumenten bedenken etc.

 

Stap 2: Maak een planning en stel prioriteiten

Als je inzicht hebt in alle deeltaken kan je deze inplannen in je agenda. Stel hierbij dan ook de juiste prioriteiten. Ongetwijfeld zullen niet alle deeltaken dezelfde dag afgerond moeten worden. Misschien heb je eerst informatie van collega’s nodig, waarvoor je een afspraak moet plannen. Ook het plannen van zo’n afspraak is dan een van de deeltaken.

In eerste instantie zal je misschien denken dat alles belangrijk is om die dag te doen, maar klopt dat inderdaad? Als je je deeltaken op een rijtje hebt gezet, kan je daar vast een volgorde in aanbrengen met welke van de deeltaken je eerst moet beginnen en welke daarna. Dat kan je op die manier ook meenemen in je planning.

 

Stap 3: Ga na of je planning realistisch is

Nu je je prioriteiten hebt bepaald en je deeltaken hebt ingepland, kun je nagaan of je planning ook haalbaar is. Vooral perfectionistisch ingestelde mensen denken dat ze veel meer in één dag kunnen doen dan in de praktijk te realiseren is. En dat heeft uitpuilende to-do-lijstjes tot gevolg.

Om een realistische planning te maken, zet je daarom niet alleen in je agenda wat je die die dag wilt doen, maar ook van hoe laat tot hoe laat. Je plant dus hoeveel tijd je hiervoor nodig denkt te hebben. Juist als je vaak denkt dat je iets wel ‘even’ doet, kan het zijn dat je te weinig tijd daarvoor inplant. En mocht dat op deze manier toch gebeuren, dan geeft je dat in ieder geval het inzicht om de volgende keer meer tijd daarvoor vrij te maken. Zo krijg je een steeds realistischer tijdsbesef en een steeds beter inzicht in wat je op een dag kunt doen.

Veel succes!

 

Heb jij inzicht in jouw eigen stressklachten?
Download hiervoor de gratis checklist met 33 Signalen van chronische stress

 

Plaats een reactie

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens en je ontvangt 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mail