Miriam Dijst Coaching
tijd voor jezelf

TIP 1: Gooi je schuldgevoel in de prullenbak

Ja inderdaad, een van de grootste boosdoeners om niet veel tijd voor en aan jezelf te besteden, is dat eeuwige schuldgevoel. “Ja maar, die en die heeft me nodig, ik moet dat echt even regelen”, “Ja maar, als ik het niet doe, wie moet het anders doen”. Het schuldgevoel wanneer je denkt dat je er dan niet voor iemand kan zijn en vind dat dat wel zou moeten.

Op zo’n moment vind je het zelfs egoïstisch om tijd voor jezelf te nemen. Dat komt later wel denk je, maar ja, wanneer komt dat moment dan?

Weet dan dat wanneer jij goed voor jezelf zorgt door regelmatig een break te nemen en tijd te nemen voor iets waar jij echt zin in hebt, je er juist veel beter voor anderen kunt zijn. Die hebben trouwens ook veel meer aan iemand die het vanuit oprechte aandacht en vrije keuze doet, dan iemand die het vanuit moeten en een schuldgevoel doet.

 

TIP 2: Weet wat je leuk vind

Door altijd voor alles en iedereen klaar te staan, inclusief je werk, loop je aan jezelf voorbij. En dat is juist zo jammer. Door altijd maar bezig te zijn, kan het zelfs zo zijn dat je bent vergeten wat jijzelf leuk vindt om te doen of waar je van geniet.

Neem daarom nu lekker een moment voor jezelf, pak ouderwets pen en papier erbij en schrijf 5 dingen op waarvan je weet dat je die altijd leuk vond om te doen. En ga dan gelijk na wanneer je dat voor het laatst hebt gedaan. Eye-opener? Ontdek je nu dat dat best al een tijd geleden is?

Kies dan de leukste uit, pak je agenda erbij en plan het deze week in. Schuif al je excuses aan de kant waarom het niet zou kunnen. Zodra je jezelf ‘ja, maar’ hoort zeggen, weet je dat je in beperkingen denkt in plaats van in mogelijkheden. Dus, hoe kan het wel? Me-time is heel belangrijk om op te laden, juist in deze drukke decembermaand.

 

TIP 3: Plan een afspraak in met jezelf

De dagen vliegen soms voorbij voordat je er erg in hebt. En wanneer je je hebt voorgenomen om af en toe ook even tijd voor jezelf te nemen, is het voordat je het weet weer een paar weken verder.

Hou het daarom niet alleen bij een voornemen, want dan komt er vaak niets van terecht. Plan tijd voor jezelf gewoon in in je agenda en geef dat de hoogste prioriteit. Dus, pak nu gelijk je agenda erbij en plan een stukje me-time in binnen nu en 2 weken 😊

En gebruik je nu de feestdagen en alles wat daarvoor ‘moet’ gebeuren als excuus om het niet te doen? Dat is echt niet nodig. Zoek naar mogelijkheden, hoe kan het wel? Het hoeft echt niet gelijk een hele dag te zijn, een uurtje voor jezelf is al een heel mooi begin.

 

TIP 4: Doorbreek het kip en ei verhaal

Het zal je misschien niet gelijk wat zeggen als je deze tip leest, maar het gaat hierom. Wanneer je geen rust in je hoofd en je lijf hebt, vind je geen rust om tijd voor jezelf te nemen. Dat voelt dan niet goed, omdat je voor je gevoel nog zoveel andere dingen ‘moet’ doen.

Maar wanneer je geen tijd voor jezelf neemt, krijg je geen rust in je hoofd. Dus je zal dit op een of andere manier moeten doorbreken als je meer me-time wilt hebben.

Wat je hierbij helpt is om een vaste routine in te voeren waarbij je weet dat je dan niets anders wilt en kunt doen. Bijvoorbeeld een yogalesje, een creatieve cursus of iedere dag een half uur wandelen. Wat wordt het voor jou?

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!

 

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens in en ontvang 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mailadres