Miriam Dijst Coaching
geef jezelf een energie boost

TIP 1: Maak een don’t-do-lijstje

Als je ’s avonds uitgeteld op de bank neerploft, ga dan na waardoor het komt dat je ’s avonds zo moe bent. Welke dingen heb je gedaan die jou veel energie hebben gekost?

Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Heb je die dag een juiste balans gecreëerd in dingen waar je energie van krijgt en dingen die je energie kosten?
  • Was jij echt degene die dat moest doen of had je dit ook aan iemand anders kunnen vragen?
  • Ben je genoeg voor jezelf opgekomen en heb je nee kunnen zeggen wanneer iets echt te veel voor je was of je ergens geen zin in had?

Kom er op deze manier achter hoe je de dingen waar je moe van bent geworden voortaan anders kunt doen op een manier waardoor ze geen of minder energie kosten. Of dat je bepaalde dingen misschien wel helemaal niet meer (zelf) gaat doen.

 

TIP 2: Ruim iets op

Heb je iets dat je al een tijdje wilt opruimen, maar komt het er maar niet van? Stel je het steeds uit? Je kledingkast bijvoorbeeld, de zolder of een voorraadkast. Door letterlijk iets  op te ruimen, gaat er in je hoofd namelijk ook iets gebeuren. Wonderbaarlijk genoeg blijkt ook daar dan meer ruimte te komen en dat geeft energie.

De reden dat we dit uitstellen is dat we er tegenop zien en het als grote klus ervaren. Maar je hoeft niet alles in één keer te doen. Begin gewoon eens met één plank en 2 dagen later een volgende. Alleen al door een start te maken krijg je nieuwe energie!

 

TIP 3: Schrap energienemers

Een van de dingen die ervoor zorgen dat je je energie behoudt is door dingen die je energie kosten zoveel mogelijk te schrappen. We hebben het dan over energienemers.

Ben jij je bijvoorbeeld wel bewust van zaken die je energie kosten? Vaak gaan we maar door en doen de dingen die gedaan moeten worden, zonder erover na te denken of je daar nou energie van krijgt of dat het je juist energie kost.
Ga dit daarom een paar dagen voor jezelf na. Ieder keer als je iets hebt uitgevoerd, check je bij jezelf of je energieniveau hoger of gelijk is in vergelijking met voordat je eraan begon of juist lager is geworden. Voel je je meer moe geworden, dan was het een energienemer.

Kijk daarna hoe je dit een volgende keer kan veranderen. Ben jij bijvoorbeeld wel degene die het moet doen of kan je het ook eens aan iemand anders vragen. En als jij wel diegene bent, hoe kan je het dan leuker maken voor jezelf. Zo zorg je ervoor dat je er energie van krijgt in plaats van dat het je energie kost.

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!

 

Plaats een reactie

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens en je ontvangt 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mail