Miriam Dijst Coaching
energiek de herfst door

TIP 1: Stel jezelf een doel

‘Als je niet weet waar je heen wilt, maakt het eigenlijk niet uit welke kant je opgaat.’ Dat is een van de uitspraken die je tegenkomt in ‘Alice in Wonderland’.

Wist je dat het stellen van een doel nieuwe energie geeft? Dat komt omdat het je een bepaalde richting geeft waardoor je overzicht krijgt. Dus op het moment dat je weet waar je naar toe wilt of wat je wilt bereiken, wordt je daar blij van en gaat je energie stromen.

En een doel hoeft helemaal niet iets hoogdravends te zijn. Het kan een klein doel zijn, bijvoorbeeld dat je beter wilt leren schilderen, een keer een nieuw recept wil uittesten of vaker wil gaan sporten. Het fijne van een doel hebben, is dat je op die manier ook kunt bedenken welke acties nodig zijn om dat doel te halen.

Ik ben benieuwd, wat is het doel dat nu bij je naar boven komt. Dat kan iets zijn waar je al een paar keer over hebt nagedacht, maar wat er nog niet van is gekomen

 

TIP 2: Maak een don’t-do-lijstje

Als je ’s avonds uitgeteld op de bank neerploft, ga dan na waardoor het komt dat je die avond zo moe bent. Welke dingen heb je die dag gedaan die jou energie hebben gekost?

Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Heb je die dag een juiste balans gecreëerd in dingen waar je energie van krijgt en dingen die je energie kosten?
  • Was jij echt degene die alles wat je hebt gedaan moest doen of had je dit ook aan iemand anders kunnen vragen?
  • Ben je genoeg voor jezelf opgekomen en heb je nee kunnen zeggen wanneer iets echt te veel voor je was of je ergens geen zin in had?

Op deze manier kom je erachter wat jou energie heeft gekost en kan je gelijk nagaan hoe je dit voortaan anders kunt doen.

 

TIP 3: Start met meditatie

O jee, denk je nu misschien …. mediteren, dat is echt niets voor mij. Alleen vraag ik me dan af welk idee je hebt over mediteren. Het is namelijk niets anders dan je heel bewust te focussen op iets wat je op dat moment doet.

Daarmee geef je je brein een stukje ontspanning namelijk. Even al die gedachten die de hele dag door je heen gaan, een moment stoppen. Door regelmatig een meditatie-momentje voor jezelf te nemen, en daarmee die vermoeiende gedachten te doorbreken, krijg je vanzelf ook meer energie.

En waaien in die tussentijd je gedachten toch uit, dan is dat helemaal geen probleem. Leer dit alleen herkennen en neem jezelf daarna zodra je dit opmerkt, weer terug naar waar je je aandacht op aan het richten was.

Een hele simpele om daarmee te beginnen, is om een minuut je aandacht te richten op je ademhaling. Via deze link kom je op een filmpje dat je hier vast bij zal kunnen helpen: https://www.miriamdijstcoaching.nl/hoe-je-mediteert/

 

TIP 4: Ga de dingen waar je tegenaan loopt anders doen

Hoe gek het ook klinkt, soms merk je wel dat iets niet helemaal lekker loopt, maar blijf je toch op een of andere manier hetzelfde doen als je altijd deed.

Zo werkt dat ook wanneer je last hebt van stressklachten. Ergens weet je wel dat het even niet zo goed gaat, maar je hebt eigenlijk geen idee hoe je dit kunt oplossen. Sterker nog, je staat er niet eens bij stil dat de dingen ook op een andere manier aangepakt kunnen worden. Dus doe je die dag alles gewoon weer zoals je alle andere dagen deed.

Je blijft mopperen op de hoge werkdruk, irriteert je eraan dat mensen geen rekening met je houden en bent ’s avonds doodmoe omdat je thuis je werk nog moest afronden. En dat is ook logisch, het is namelijk zelf heel lastig om zo’n patroon te doorbreken..

Wil je dus echt iets gaan veranderen, heb je hier hulp bij nodig. En dan zal je merken dat wanneer je leert dat dingen wel anders kunnen en hoe je dat doet, je je snel weer energieker, meer ontspannen en minder gefrustreerd gaat voelen.

Lees hier wat ik daarbij voor je kan doen.

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!

 

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens in en ontvang 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mailadres