Miriam Dijst Coaching
Eerst nog even zelf proberen

Tips, altijd leuk om te lezen toch?

De ene tip is alleen waardevoller voor je dan de ander, het hangt er helemaal vanaf waar je naar op zoek bent en wat je hier uiteindelijk ook echt mee gaat doen. En sommige tips zijn zo algemeen, dat je het misschien wel een goede tip vindt, maar eigenlijk niets ermee kunt.

Zo lees ik bijvoorbeeld het advies om bij stressklachten ervoor te zorgen dat je goed slaapt. Ja, logisch, dat zal je zelf ook wel snappen. Je voelt je namelijk oververmoeid.

 

Alleen, hoe doe je dat dan?

Ik weet bijvoorbeeld van mijn coachklanten dat ze maar wat graag beter zouden willen slapen, maar gewoon niet zouden weten hoe ze dat voor elkaar kunnen krijgen. En natuurlijk kan ik ze daar dan heel specifiek bij begeleiden. helemaal afgestemd op hun situatie. Met hun gaat dat dus op een gegeven moment helemaal goedkomen.

Maar goed, dat niet kunnen slapen heeft natuurlijk alles te maken met dat de spanning in je lijf zo groot is, dat het daardoor niet lukt. Of dat je die eindeloze gedachtestroom in je hoofd niet kunt stoppen. Want wist je dat wanneer je in een soort actiestand staat door alles wat zich in je hoofd afspeelt, je lichaam dan ook adrenaline aanmaakt? Je hoeft dan niet fysiek echt iets te doen, het wordt al aangemaakt door al die gedachten in je hoofd. Dat kan dus zelfs gebeuren wanneer je in bed ligt.

En op het moment dat adrenaline in je lichaam aanwezig is, kan je lijf geen melatonine aanmaken. En laat dat nou net dat stofje zijn dat je nodig hebt om in slaap te komen ….

 

Specifieke tips

En wanneer een tip wel wat specifieker is, bijvoorbeeld dat het handig is om voor het slapen een ontspanningsoefening te doen, wat heb je er dan mee gedaan? Heb je het alleen gelezen, ben je ermee begonnen, en nog belangrijker, heb je het vervolgens ook volgehouden om iedere dag te doen?

Ongetwijfeld zal een aantal mensen hiermee op een goede manier ook echt aan de slag zijn gegaan. Dat is meestal wanneer stress nog niet langere tijd bij je speelt. Je komt dan nog makkelijker uit je eigen gedachtepatroon en hebt ook de energie om veranderingen bij jezelf te realiseren.

Maar voor de meesten zal het met een specifieke tip uiteindelijk toch niet helemaal lukken. Je voornemen om er iets mee te doen is er dan ongetwijfeld wel, maar het is gewoon super moeilijk om zo’n verandering zelf te realiseren. Vooral wanneer je al langere tijd last hebt van stressklachten.

 

Waarom het zo lastig is

De reden waarom het vaak niet lukt, is omdat je eigenlijk niet zo goed weet hoe je zo’n tip het beste in de praktijk kunt brengen. Dat heeft ermee te maken dat eerst andere veranderingen nodig zijn die met jou persoonlijk te maken hebben.

Als jij bijvoorbeeld iemand bent die zich altijd moet haasten, weet je zelf ook wel dat het fijner zou zijn als je rustig van huis zou kunnen vertrekken naar je werk. En de tip kan zijn om je wekker voortaan een kwartier eerder te zetten, zodat je veel rustiger je ochtendritueel kunt doen en dus meer ontspannen op je werk aankomt. En toch lukt het je iedere keer niet ….

De achtergrond van het haasten kan een te vol hoofd zijn, moeite hebben om prioriteiten te stellen en daarmee je grenzen aangeven of misschien vind je het goed voor jezelf zorgen wel minder belangrijk dan er voor anderen te kunnen zijn. Dat kan dus een achtergrond zijn waardoor je iedere keer weer in die haast-stand terechtkomen. Zelfs wanneer je je wekker een kwartier eerder zou zetten.

 

Eerst nog even zelf proberen

Het is dus nodig om naar de diepere laag te kijken en dat om te zetten. Dat lukt je niet zelf, dat is logisch, daar is coaching voor nodig. Dan pas ga je echte veranderingen in je leven realiseren waarmee je ervoor kiest om stress voortaan niet meer je dag te laten bepalen.

Alleen kan het zo zijn dat je dat in het begin zelf niet op die manier beseft, want de diepere laag waar ik het over heb zijn vaak onbewuste processen. Als ik iemand krijg voor een stress-analyse en hun stressniveau blijkt enorm hoog, kan het toch voorkomen dat ik terugkrijg dat ze het eerst nog even zelf gaan proberen. Maar uit wat ik hiervoor heb gezegd, zal je begrijpen dat dat uiterst moeilijk is om zelf voor elkaar te krijgen.

Dat ‘zelf proberen’ heeft ook weer een bepaalde achtergrond. Bijvoorbeeld dat je iemand niet met jouw problemen wil belasten, dat je vind dat je sterk genoeg moet zijn om het zelf te doen, dat je het idee hebt dat je je moet bewijzen of dat het voor jou aanvoelt als falen wanneer je hulp inschakelt.

 

Mijn verhaal

En dat herken ik, echt waar! Alleen is dat inmiddels alweer heel wat jaren geleden, in de tijd dat ik nog een vaste baan had. Een periode waarin ik last had van ernstige stressklachten en oververmoeid was. Ik moet hier wel bij vertellen dat het in die tijd helemaal niet ‘gewoon’ was om hiervoor een coach in te schakelen, dus had ik ook geen idee waar ik hulp zou kunnen krijgen. Gelukkig is die tijd inmiddels wel veranderd.

Dus las ik allerlei zelfhulpboeken en probeerde de tips op mijn manier zo goed mogelijk uit te voeren. Dan mislukte het weer, doordat ik natuurlijk in mijn eigen patronen en gedachtegangen zat, werd me daar dan opeens bewust van en probeerde het daarna weer opnieuw op te pakken. Uiteindelijk was het me gelukt om uit dat proces te komen. Alleen …. heeft mij dat wel 4 jaar gekost!

Vier jaar waarin ik heel veel last had van spanningen en stress. Vier jaar waarin ik amper goed met mijn aandacht bij Rik (mijn partner) of kinderen kon zijn. Vier jaar waarin sociale activiteiten eerder een uitputtingsslag waren dan dat ik er energie van kreeg. Vier jaar dat ik als het ware aan het overleven was.

Ik werkte toen parttime, 3½ dag, en was die andere 3½ dag alleen maar bezig om ervoor te zorgen dat ik net genoeg energie had om die andere 3½ dag weer te kunnen werken. En zeg nou zelf, dat is toch niet echt leven? Dat gun je jezelf toch niet? Zo zonde van wat je in die tussentijd allemaal mist. Al die jaren waarin je niet optimaal jezelf kunt zijn en niet meer kunt genieten van alle kleine dingen om je heen. Je zet als het ware je leven een paar jaar on-hold.

Het is dan ook niet voor niets dat ik uiteindelijk stress en burn-out coach ben geworden. Zo’n proces kan echt vele malen sneller met de juiste begeleiding. Zo mooi dat ik mensen hier nu bij kan helpen!

Dus, vind je nog steeds dat je het eerst even zelf zou moeten proberen?

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een meer ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!

 

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens in en ontvang 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mailadres