Miriam Dijst Coaching
ontspannen decembermaand

TIP 1: Neem tussendoor me-time

Het is altijd een heel geregel zo in december met al die feestdagen. Is het een net geweest, staat het ander alweer voor de deur. Je hoofd kan een beetje overlopen van alles waar je aan moet denken en niet wil vergeten te doen. En dat je kinderen in deze maand ook drukker zijn dan normaal, maakt het helemaal hectisch.

Het is dan zo belangrijk om tussendoor toch je ‘me-time’ te nemen. Dat is meestal het eerste wat erbij inschiet wanneer je het druk hebt. Alleen zal je tot de ontdekking komen, wanneer je toch zo af en toe even voor jezelf kiest, je de drukte ook als minder druk zal ervaren. Gewoon omdat je je hoofd daarmee wat leger kan maken.

Plan deze tijd eventueel in in je agenda en neem je voor om niets of niemand daar tussen te laten komen. En wanneer je ook al weet wat je in dat moment voor jezelf wilt gaan doen, heb je ook gelijk een energiegever te pakken. Simpel al door je hierop te verheugen.

Weet je al iets? Wat doe jij het liefst als je een moment voor jezelf neemt?

 

TIP 2: Maak een planning

Heel leuk en gezellig al die feestdagen, alleen komt er heel wat bij kijken vanwege de voorbereidingen. Denk hierbij aan de inkoop van cadeautjes, de boodschappen voor het kerstdiner, recepten hiervoor uitzoeken en misschien ook wel uittesten en bepalen wat je aantrekt met de feestdagen. Je kent het vast wel!

Wat je hierin heel erg helpt, is om nu alvast een planning te maken. Begin gewoon eens met alles te noteren wat in je hoofd opkomt. Alles dus wat je voor de feestdagen moet en wilt doen. Plan deze taken dan ook in je agenda en op zo’n manier dat je de taken verdeelt en met enige speling.

Het voordeel is dat al die werkzaamheden dan uit je hoofd zijn, dat lucht gelijk al op. En je hebt weer overzicht en dat geeft gelijk weer ontspanning.

 

TIP 3: Verdeel je boodschappen

Ja, nog een week, dan is het alweer zover, dan beginnen de kerstdagen!

En als ik naar mezelf kijk, dan hebben we dit jaar voor die dagen heel wat boodschappen nodig. Op eerste kerstdag komt mijn familie namelijk bij ons eten en dan zijn we met 18 personen. En ook al ga ik niet een hele uitgebreide kerstmaaltijd voor ze verzorgen, voor zoveel mensen heb je toch heel wat boodschappen nodig.

Als je dit herkent, is het heel handig om alvast een lijstje gemaakt te hebben van wat je allemaal nodig hebt voor die dagen. Daarvan kan je dan in de komende week iedere keer wat meenemen naast de ‘gewone’ boodschappen die je toch al moet doen.

Werkt reuzehandig, geeft je overzicht en daarmee ook veel minder stress.

 

TIP 4: Neem tijd voor reflectie

December is altijd een mooie maand om even terug te kijken naar het afgelopen jaar. Gun jezelf daar dan vandaag ook even de tijd voor.

Waar stond jij een jaar geleden? Wat is er allemaal veranderd in het afgelopen jaar in je privé-situatie of in je werk? Wat waren de mooie dingen die je hebt meegemaakt en wat juist de minder prettige dingen. Ook bij dit laatste mag je best even bij stilstaan.

Wat heb je het afgelopen jaar aan persoonlijke ontwikkeling gedaan en natuurlijk heel belangrijk, hoe staat het met je stressniveau ten opzichte van een jaar geleden?

Het leuke van even terugkijken, is dat je kan bepalen hoe je daar vervolgens in 2020 mee om wilt gaan. Wat wil je in 2020 anders gaan doen of juist niet?

Merk je dat je meer stress hebt dan een jaar geleden en vraag je je af of het tijd is om daar preventieve acties voor te ondernemen? Dan is een gratis stress-analyse écht iets voor jou!

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!

 

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens in en ontvang 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mailadres