Miriam Dijst Coaching
een nieuw jaar, een nieuw begin

Ja, en dan zijn we alweer in 2021 belandt. Dat bracht mij ook nog even terug naar ruim een jaar geleden. Met de wisseling van 2019 naar 2020 hebben wij met onze vriendengroep een groot oud en nieuw feest gevierd. Achteraf waren we extra blij dat we dit hadden gedaan, omdat we oud en nieuw nu natuurlijk maar heel beperkt konden vieren. Maar, ik moet zeggen, ook al waren we alleen thuis met onze jongste zoon, het was eigenlijk onverwacht heel erg gezellig. Dus ook dat kan z’n charme hebben 😊

 

Goede voornemens

En met een nieuw jaar zijn er ook weer nieuwe kansen en mooie uitdagingen die op je pad kunnen komen. Misschien heb je zelfs wel een goed voornemen voor dit jaar gemaakt. Ik zelf doe daar eigenlijk nooit aan, omdat ik vind dat je een goed voornemen op ieder moment van het jaar kunt starten, maakt dus niet uit welke datum het is. Alleen weet ik dat het voor sommigen een stok achter de deur kan zijn om er nu echt mee aan de slag te gaan. Dus mooi om de start van het nieuwe jaar te gebruiken om dat te gaan doen.

 

Best wel moeilijk

Wist je alleen dat is gebleken dat de meeste mensen hun goede voornemen maar een week of 2 volhoudt? En dat is ook niet zo gek als ik naar de top 10 kijk van goede voornemens voor dit jaar. In die top 10 staat bijvoorbeeld ‘Minder stress en meer genieten’. Een heel mooi voornemen natuurlijk, daar kan ik als stress en burn-out coach alleen maar achter staan. Alleen, en daar gaat het vaak mis, wat houdt dit voor jou dan in? Heb je bij het maken van dit goede voornemen ook een idee welke acties je hiervoor moet doen?

Zonder duidelijk en concreet doel, geen duidelijke en concrete acties. Daardoor doe je maar wat. De ene dag een beetje dit, de andere dag een beetje dat, na een week merk je dat het niet zoveel effect heeft en nog een week later ben je je goede voornemen alweer vergeten en zit je weer in het ritme van alledag.

 

Hoe het je wél gaat lukken

Begin daarom eerst met het concreet maken van jouw goede voornemen, jouw doel dus. Als je inderdaad minder wilt stressen en meer genieten, omschrijf dan eens wat dit voor je betekent. Hoe wil je je dan voelen, wat wil je anders doen dan nu? Wat betekent voor jou ‘minder’ stressen en wat ‘meer’ genieten? Nadat je je goede voornemen beter hebt geformuleerd, kan je ook makkelijker bepalen wat concrete acties kunnen zijn om dit doel te realiseren.

Meer ontspannen kan voor jou bijvoorbeeld betekenen: starten met mediteren, ontspanningsoefeningen doen (ken je deze al van mij), wandelen, starten met yoga of meer me-time reserveren.

En wanneer je de acties dan weet, zijn deze dan ook concreet genoeg? Wat betekent starten met mediteren en wat heb je daarvoor nodig? Wil je dat met begeleiding van een boek doen waarin staat hoe je dat doet? Wil je een online cursus gaan volgen? En vervolgens: Wil je het iedere dag gaan doen of een paar keer per week? En hoe lang?

Als je nog nooit gemediteerd hebt, is het best lastig om gelijk in te voeren dat je het iedere dag een half uur wilt gaan doen. Maar om de dag beginnen met 5 minuten, klinkt al een stuk haalbaarder. Maak je concrete acties dan ook niet te groot en zorg ervoor dat ze haalbaar voor je zijn. Dan is de kans een stuk groter dat je jouw goede voornemen dit jaar wél gaat halen!

En was je je goede voornemen alweer vergeten, of heb je geen goed voornemen gemaakt maar klinkt het op deze manier wel aantrekkelijk voor je om te doen? Je hoeft echt niet te wachten tot het weer 1 januari is hoor, start gewoon vandaag nog! 😊

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een meer ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!

 

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens in en ontvang 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mailadres