Miriam Dijst Coaching
nieuw jaar nieuw begin

TIP 1: Begin ook echt met iets nieuws

Soms zijn dingen en gewoontes een beetje ingesleten en denk je eigenlijk niet meer erover na dat je dat altijd op dezelfde manier doet. Begin daarom eens met iets nieuws, dat geeft nieuwe energie.

Ik heb het daarbij echt niet gelijk over een nieuwe baan, zo drastisch hoeft dat niet. Het kan juist in kleine dingen zitten. Bijvoorbeeld een nieuwe gewoonte, zoals je lunchpauze gebruiken om een half uurtje te wandelen. Of een nieuwe sport of hobby.

Dan denk je misschien, ja, maar daar heb ik helemaal geen tijd voor. Maar zoiets hoeft niet gelijk 3 dagen per week een uur te zijn hoor 😊. Begin gewoon met een half uurtje per week bijvoorbeeld.

Iets nieuws is uitdagend omdat je bewust bezig bent met hoe je dat doet. Daardoor ben je met je volledige aandacht erbij en dat zorgt voor nieuwe energie.

 

TIP 2: Ruim iets op

Heb je iets dat je al een tijdje wilt opruimen, maar komt het er maar niet van? Stel je het steeds uit? Je kledingkast bijvoorbeeld, de zolder, schuur of een voorraadkast. Door letterlijk iets op te ruimen, gaat er in je hoofd namelijk ook iets gebeuren. Wonderbaarlijk genoeg blijkt ook daar meer ruimte te komen en dat geeft natuurlijk ontspanning.

De reden dat je zulk soort klussen uitstelt is dat je er tegenop zien en het als grote klus ervaren. En daarnaast ‘moet’ je al zoveel andere dingen de hele dag doen. Maar je hoeft niet alles in één keer te doen. Begin gewoon eens met één plank bijvoorbeeld en 2 dagen later een volgende. Alleen al door een start te maken krijg je nieuwe energie!

 

TIP 3: Begin je ochtend eens lekker rustig

Een van de dingen waar je de hele dag profijt van hebt, is door je ochtend rustig te beginnen, zonder jezelf te haasten. Aankleden, douchen, ontbijten, doe dat alles eens op een lekkere relaxte manier met je volledige aandacht bij wat je aan het doen bent.

Als je van jezelf weet dat je ‘s ochtends aan het rennen en vliegen bent om op tijd te zijn, begin dan eens met een ander tempo. Een veel rustiger dus. Minder haasten betekent misschien wel dat je je wekker een kwartiertje eerder moet zetten, maar daar krijg je de rest van de dag nieuwe energie voor terug, dat zal je zien!

En laat je dan niet verleiden om ongemerkt dat extra kwartier te besteden aan het checken van je social media berichtjes, want dan moet je je daarna toch nog haasten om bijvoorbeeld de kinderen naar school te brengen of naar je werk te gaan. Niets mis mee natuurlijk om ’s ochtends je mobiel even te checken, maar hou het dan ook bij ‘even’.

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!