Miriam Dijst Coaching
coach of psycholoog bij stressklachten

Wanneer je al een tijd last hebt van stressklachten, zullen de meeste huisartsen je een verwijzing geven naar een psycholoog of een praktijk ondersteuner van de huisarts. Maar is dat voor jou inderdaad de juiste weg? Ik vind het belangrijk dat iemand daar eerst over nadenkt. En dat zeg ik echt niet omdat ik coach ben en geen psycholoog. Ken jij de verschillen?

 

Aanpak stress en burn-out klachten

De meeste psychologen of praktijkondersteuners zijn niet gespecialiseerd in de behandeling en aanpak van stress en burn-outklachten. Resultaten op dit gebied laten vaak dan ook veel langer op zich wachten. In een aantal gevallen is er zelfs helemaal geen resultaat en worden de verkeerde adviezen gegeven.

Zo heb ik een keer een coachklant gehad die eerst bij een psycholoog was geweest, wat echter in zijn geval geen resultaat had opgeleverd. Hij zocht daarom iets anders en kwam zo bij mij terecht. Een van de adviezen die hij van de psycholoog had gekregen was ‘Ga maar wandelen’. En dat deed hij dan ook. Twee tot drie uur op een dag zelfs (hij zat op dat moment thuis met burn-out klachten), want ja, wat moest hij anders de hele dag doen.

Wandelen is zeker goed bij stressklachten, dat is ook een van mijn adviezen, maar dan wel aangepast aan iemands energieniveau. Als je bent uitgevallen vanwege stressklachten, kan je geen twee tot drie uur wandelen. Het beetje energie dat je opbouwt door thuis je rust te nemen, ben je dan gelijk weer kwijt. En dat bleek ook voor hem. Na het wandelen was hij doodmoe, maar dacht toch nog steeds dat het goed voor hem was, want de psycholoog had dat gezegd.

 

Wat heb jij nodig?

Een psycholoog laat initiatieven voor herstel vaak aan de klant (cliënt) over. En dat terwijl mensen die al langere tijd last hebben van stressklachten, op dat moment vrijwel niet in staat zijn om initiatieven op dit gebied te nemen. Sterker nog, ze weten zelf juist niet wat ze anders kunnen doen, anders hadden ze dat al gedaan. Ze hebben niet voor niets hulp ingeschakeld.

Een van de dingen die ik de afgelopen maanden dan ook meerdere malen van mijn coachklanten heb gehoord die eerst een traject met een psycholoog gestart zijn, is dat ze alleen al tijdens het eerste gesprek bij mij (dus met een gespecialiseerde stress en burn-out coach) veel meer handvatten hebben gekregen voor hun herstel dan in het hele traject met de psycholoog.

En natuurlijk besef ik mij dat ik alleen de klanten krijg waarbij het traject met de psycholoog ze niets heeft opgeleverd. Ongetwijfeld zal het ook voor een aantal mensen een juiste keuze zijn geweest. Het enige waar ik aandacht voor vraag is om je niet automatisch te laten doorverwijzen, maar je eerst af te vragen of dat voor jou inderdaad een juiste keuze is en bij je past. Zonde namelijk van de tijd die je eraan besteed als het je niet het gewenste resultaat zal opleveren.

 

Verschillen coach en psycholoog

Het grootste verschil tussen een coach en psycholoog is dat een psycholoog je helpt bij ernstige psychische problemen en het oplossen en verwerken van trauma’s. Een psycholoog is dan ook veel meer gericht op het verleden, om te onderzoeken waardoor je je op dat moment voelt zoals je je voelt. En waarom je bepaald gedrag in stand houdt.

Een coach is daarentegen meer toekomstgericht en oplossingsgericht bezig. Aspecten uit het verleden worden wel besproken, alleen wordt daar niet heel diep op ingegaan. Een coach gaat ervan uit dat het momenteel is zoals het is en gaat na hoe dat veranderd kan worden. Alles aangepast aan waar iemand op dat moment toe in staat is, maar toch op zo’n manier dat je wordt uitgedaagd om dingen anders te gaan doen. Je werkt hiermee aan een stukje persoonlijke ontwikkeling, zodat er weer nieuwe deuren voor je open kunnen gaan.

Nog een paar verschillen:

  • Een psycholoog heeft een academische studie afgerond, gericht op de theorie – Een coach heeft meer praktijk- en ervaringsgerichte opleidingen gevolgd.
  • Je mag je alleen psycholoog noemen als je erkend bent – Het beroep van coach is niet beschermd, iedereen zou zich coach kunnen noemen. Het is daarom belangrijk dat wanneer je voor stress en burn-out klachten voor een coach kiest, deze wel een aantal opleidingen en/of trainingen heeft gevolgd om als een goede coach op dit gebied te kunnen functioneren.
  • Een psycholoog geeft therapie en door de gesprekken die je voert werk je aan het oplossen van psychische problemen. Denk daar bij aan ernstige depressies of trauma’s – Een coach stimuleert je om dingen in je gedrag voortaan anders te doen. Dat is wanneer je merkt dat het je al een tijdje tegenhoudt, beperkt of ervoor zorgt dat je niet verder komt.

Bij dit laatste kan je op het gebied van coaching bij stress en burn-out klachten bijvoorbeeld denken aan het:

  • vergroten van je zelfvertrouwen
  • loslaten van je piekergedachten
  • beter leren aangeven van je grenzen en nee kunnen zeggen
  • meer rust in je hoofd krijgen
  • je perfectionisme meer los willen laten.

Dus nogmaals, denk ook eerst zelf na wat het beste bij jou past, voordat je je ‘zomaar’ laat doorsturen door je huisarts. Je kunt bijvoorbeeld eerst een kennismakingsgesprek met een coach of psycholoog aanvragen, omdat een goede klik tussen elkaar een van de belangrijkste voorwaarde is voor het behalen van een goed resultaat. Dat is dan ook de reden dat ik werk met een gratis stress-analyse. Pas daarna bepaal je of je verder wilt gaan via een coachingstraject.

 

Geïnteresseerd in een gratis stress-analyse?
Hier vind je meer info en kan je je aanmelden

 

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens en je ontvangt 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mail