Miriam Dijst Coaching
tips mobiel

TIP 1: Spreek met jezelf vaste tijden af

Wist je dat door steeds ‘even’ tussendoor je mobiel te checken, je brein iedere keer dat je dat doet extra tijd nodig heeft om van het ene naar het andere te kunnen schakelen? Dat heb je zelf niet door. Omschakeltijd noemen ze dat.

Misschien dacht je juist dat je door die snelle checks heel handig aan het multitasken was. Alleen is het zo dat je brein toch echt maar 1 ding tegelijk kan, en jij daarmee dus ook. Dus hoe vaker je tussendoor checkt, hoe meer omschakeltijd je brein nodig heeft. Dat is niet alleen vermoeiend, maar ook nog eens onhandig en kost je alleen maar extra tijd.

Spreek daarom voor jezelf een paar vaste momenten op de dag af wanneer je je mobiel checkt en ook voor hoe lang je hier maximaal mee bezig wilt zijn. Zal je zien dat alleen al door zo’n simpele maategel, je voortaan meer rust in je hoofd ervaart.

 

TIP 2: Neem ‘m af en toe een keer niet mee

Jas aan, tas mee, autosleutels ….. en natuurlijk je mobiel mee. Dat is voor de meeste mensen zo’n vaste gewoonte geworden, ook voor mij hoor 🙂. Dat ding gaat vaak overal mee waar jij ook heen gaat. Want stel je voor dat …. ja, wat eigenlijk?

Zo neem ik bijvoorbeeld m’n telefoon mee als ik naar yoga ga. Handig, denk ik dan. Maar waarvoor? Nou, stel dat ik een lekke band krijg onderweg, dan kan ik iemand bellen om me op te halen. Alleen als ik dan bedenk wanneer ik voor het laatst met m’n fiets een lekke band had, is dat al heel wat jaren geleden. Die telefoon kan dus best een keer thuis blijven.

Ga ook eens voor jezelf na wanneer jij je mobiel een keer thuis kunt laten. Het is vaak uit gewoonte dat je ‘m meeneemt. Een keer thuis laten geeft je een stukje rust, ook al denk je nu van niet. Even geen bliebjes, knipperende meldingen of telefoontjes. Wel zo leuk als je met iemand heb afgesproken en een keer alleen aandacht hebt voor elkaar en elkaars verhalen, in plaats van dat je steeds uit automatisme tussendoor je mobiel checkt toch?

 

TIP 3: Zet alle meldingen uit

Al die meldingen en signalen die je de hele dag door ontvangt op je mobiel is soms om gek van te worden. Heb je de ene melding gecheckt, staat de volgende alweer te knipperen. En juist dat zorgt ervoor dat je de neiging krijgt om iedere paar minuten uit een soort automatisme je mobiel te checken.

En als je met tip 1 aan de slag gaat, heb je die signalen voor nieuwe meldingen ook helemaal niet nodig. Gewoon omdat je deze al op een regelmatige tijd checkt. Zet alle meldingen dan ook uit, dat kan via instellingen van de diverse apps.

Dan nog even een stukje mindset. Misschien denk je dat dit niet kan, omdat je vind dat je altijd gelijk op alle appjes en reacties moet reageren, omdat dat iets is dat van je wordt verwacht of omdat iedereen in jouw omgeving dat doet. Maar als je nagaat of die zaken echt zo belangrijk zijn om binnen een paar minuten te reageren, dan is dat meestal niet zo. En als jij ermee begint, misschien volgen er dan wel meer ….. 😊

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!

 

Gratis tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Vul dan je gegevens in en ontvang 1 x per 2 weken de Stress-weg-wijzer met leuke tips, interessante weetjes en inspirerende quotes
Voornaam
Achternaam
E-mailadres