Miriam Dijst Coaching
tips balans werk privé

Kom je thuis tijd tekort om alles te doen wat je wil doen? Ga je ineens opzien tegen allerlei dingen die je leuk vond? Neemt  je werk momenteel al je aandacht in beslag en zou je dat graag anders willen? Dan kan je ervan uit gaan dat je geen optimale balans hebt tussen werk en privé. Daardoor ga je voorbij aan dingen waar je écht behoefte aan hebt. Gun jezelf meer me-time en leer hoe je deze balans kunt verbeteren.

 

Druk, druk, druk

We leven in het digitale tijdperk. Heel handig, want dat maakt bijvoorbeeld dat we altijd en overal bereikbaar te zijn, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Alleen zorgt dat er ook voor dat de scheiding tussen je werk en privé-leven steeds meer gaat vervagen. ’s Avonds nog even de mail van je werk doornemen en afronden waar je die dag niet aan toegekomen bent. Tussendoor snel je berichten op social media checken. Op je vrije dagen de was doen, de boodschappen, toch ook weer je werkmail doornemen en nog even bellen met een collega. Daarna snel je kinderen naar hun sportclub brengen om ’s avonds uitgeteld op de bank neer te ploffen.

Ergens gaat er iets mis denk je dan, maar wat? Je ontdekt dat je steeds tijd tekort komt, voortdurend een onrustig en opgejaagd gevoel hebt en snakt naar wat tijd en ruimte voor jezelf. Daarom 5 tips om de balans tussen je werk en privé te verbeteren.

 

1. Beperk het aantal prikkels dat je binnenkrijgt

Check je mail en social-mediaberichten op twee of drie vaste tijdstippen op een dag. Zet op je mobiel het geluid voor meldingen uit, zodat je niet verleid wordt toch steeds te kijken wanneer een berichtje binnenkomt.

 

2. Stel prioriteiten en durf ‘nee’ te zeggen

Je kunt nu eenmaal maar een beperkt aantal dingen op één dag doen. Bepaal daarom welke zaken echt jouw prioriteit hebben van alles wat je wilt doen of voor je gevoel ‘moet’ doen. Je mag namelijk best eens nee zeggen als je bijvoorbeeld wordt gevraagd als hulpouder op school of een verjaardag waar je eigenlijk niet zoveel zin in hebt. Ze blijven je heus wel aardig vinden ook al zeg je een keer nee. Je wordt zelfs een leuker mens om mee om te gaan als je af en toe tijd kan inplannen voor jezelf.

 

3. Neem geregeld een korte pauze

Neem tijdens drukke werkzaamheden af en toe een pauze van 2 of 3 minuten. Ga rustig zitten en wordt je heel bewust van je ademhaling. Je hoeft je ademhaling niet te sturen, maar alleen je aandacht op je ademhaling te richten en zo alle gedachten los te laten. Alleen al door dit een paar minuten te doen, voel je weer nieuwe energie.

 

4. Maak een weekplanning

Maak aan het begin van iedere week een weekplanning en zet deze werkzaamheden per dag in je agenda. Belangrijk is dat je ook inplant van welke tijd tot welke tijd je iets gaat doen. Dit zorgt voor een realistisch besef hoeveel dingen je op één dag kunt doen. Neem in deze weekplanning de tijd op dat je op je werk bent, maar ook voor huishoudelijke taken, klusjes en activiteiten met je kinderen. En vergeet natuurlijk niet om tijd voor jezelf in te plannen. Bijvoorbeeld voor het lezen van een goed boek, lekker sporten, een dagje sauna of gewoon even helemaal niets.

 

5. Durf om hulp te vragen

Je hoeft niet alles zelf te doen. Als je een weekplanning hebt gemaakt, check dan of daar zaken op staan die iemand anders ook zou kunnen doen. Je partner bijvoorbeeld, een collega of een vriend. Sta open voor mensen die je willen helpen, want die zijn er altijd. Je moet het alleen wel vragen!

 

Wil je voortaan meer tips ontvangen voor een lekker ontspannen leven?

Meld je dan aan voor de ‘Stress-weg-wijzer’ en ontvang deze 1x per 2 weken in je mailbox

Ja, ik wil de Stress-weg-wijzer ontvangen!

 

Plaats een reactie